Thursday, August 18, 2016

Sammanfattning: Första månaden (av sex)


När jag drog ingång destash-utmaningen för en månad sedan, ville jag rensa ut allt garn med en gång. (Vilket egentligen inte hade varit något problem, det hade bara varit att ge bort allt. Av någon anledning är det dock just det en garnsamlare har problem med...)

Glad i hågen började jag lägga upp annonser på Tradera och det tog ungefär tre sekunder innan jag insåg hur jäkla mycket jobb det faktiskt är. Och när garnerna väl var sålda mindes jag också att en del är jäkligt kassa på att betala. Antar att det är något jag får leva med.

Mindre jobb var det att sälja grejor diretk över Insta – särskilt när jag slipper marknadsföra och folk bara frågar. Så där försvann lite till.

Sist och minst (faktiskt), slängde jag lite garn. Typ tvåhundra gram. Hanspunnet. Shit happens. Särskilt när en är nybörjare och glömmer släppa taget om tråden när man spinner. Överspunnet garn har rätt många likheter med stålgråd. Tyvärr kan det inte användas till luffarslöjd. Och inget annat heller. Så bye bye.

Detta leder mig till månadens garnekvation:

1 550 gram   Försäljning Tradera
2 200 gram   Försäljning Instagram
   200 gram   Slängt

Totalt ut: 3 950 gram

Tretusenniohundrafemtio gram är detsamma som 5,6 procent av den ursprungliga stashen. Fortsätter jag i den här takten kommer jag att ha 46,3 kilo kvar om sex månader. Vi kan väl konstatera att jag behöver steppa upp en hel del om det verkligen ska synas någon skillnad i garnlagret och jag ska gå i mål med 1,8 kilo den 18 januari 2017. Om jag tappat gnistan? Inte alls! Om inte förr, siktar jag på att göra storverk i oktober.

4 comments:

  1. Tradera är jobbigt...folk läser inte annonsen ordentligt och så ska grejorna packas och skickas. Fast garn går ju inte sönder i frakten, precis!
    Tycker ändå att du blivit av med en rejäl drös, procent är bara deprimerande (sa matteläraren!)

    ReplyDelete
  2. Jag har effektiviserat ganska mycket sedan jag sålde på Tradera sist, men det tar fortfarande mycket tid. Försöker att hålla mig till föremål som det ändå lönar sig att lägga upp till auktion. Ibland känns det bäst när köparen bestämmer priset och inte jag. Och faktiskt tycker jag att procent är rätt intressant. Det ger en fingervisning om hur det går. (I det här fallet att det kan gå lite bättre, då...) Det finns ingen stress i det här och då blir räknandet bara kul.

    ReplyDelete
  3. Försökt sälja i destashgrupper på Ravelry? Jag har undvikit dem, hrm,hrm eftersom jag inte precis behöver mera och det nog skulle bli följden om jag tittade in... :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha! Det kan vara lätt att dratta dit! Har inte ens tänkt på Ravelry. Får jag märkesgarner över ska jag göra ett försök där! Tack för tipset!

      Delete