Thursday, July 28, 2016

Vad som blir kvar


Vad blir kvar när man rensar ut ett garnberg? Inte så mycket, eller en hel del beroende på hur man ser det.

För min del handlar det om minst sju ostickade tröjor. Sju tröjor på sex månader kan bli tight. Det du ser på bilden ovan är det som blev kvar i min vill-spara-hög. Jag kan erkänna att jag delade upp sparahögen i två delar: en för sådant jag ville behålla och sådant jag ville sticka på i mån av tid. Sen insåg jag att jag varit rätt naiv som trodde att jag skulle ha tid att sticka mer än det jag verkligen ville ha kvar, så i-mån-av-tid-högen lades till sälj-högen. Någon föreslog att jag skulle ha en fysisk garnloppis. Jag börjar bli lockad av tanken...

(Missade att sätta ut deadlinedatum i förra inlägget – det är 18 januari 2017 som gäller.)

6 comments:

  1. Har inte kommenterat ditt "minska garnlagerinfall" innan men tycker du är troligt stark och principfast! Fick lite feeling och bestämde mig för att gå igenom mitt eget lager, är inte alls lite duktig på det här med stickning men har lyckats köpa på mig massor med garn ändå. "Oj vilket fint nystan, titta så billigt, vilken fin färg" osv. Efter att jag gjort mig av med hälften (!) har jag nu två sockerlådor kvar. Känns fantastiskt fint! Inte för att jag kommer göra slut på lagret innan jag köper massa nytt och onödigt men ändå. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad kul! Bra jobbat! Och jag tycker inte att det nödvändigtvis handlar om att göra slut på sitt lager innan man köper nytt, utan mer om att ha garner en faktiskt vill sticka av... Det är i alla fall vad jag är ute efter. Tack för du kommenterade! :D

      Delete
  2. Börja med ett fysiskt loppis och sen kan du "näta" resten om det, mot förmodan, skulle bli något över. =)
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fysisk loppis hade varit bekvämt, men jag bor i Långtbortistan och ifrågasätter den egna marknadsföringskraften... :S

      Delete
  3. Jag är grymt imponerad!
    Just nu sitter jag och bläddrar i min ravelry-stash och fungerar på vilken nivå jag vill lägga mig på.
    Jag har 2.5 årsförbrukningar av garn ungefär. En del av det är restgarner, som jag inte har någon lust att använda. Mycket av det går att använda till vantar. Men jag tycker inte om att sticka vantar ;)
    Sen har jag 10 tröjmängder. Några av dem är enkeltrådiga som jag inte ens tycker om att sticka i.
    Där kan jag nog sälja av en del.
    Men till den största delen kommer jag att välja att handla mindre och shoppa av de fina garnerna jag redan har i stashen.
    Det lutar åt att jag bara kommer att tillåta mig själv att handla garn på syfestivalen i höst (och då i begränsad mängd)
    Hmmm. Det här tål att tänkas på...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag tror att vi alla mått lite bättre av att bara ha bäst-garner i stashen. Jag har fått några insikter när jag gått igenom min stash också. Jag stickar sällan med garner som kräver stickor över 4,5 mm. Jag har ett gäng härvor som jag eventuellt kommer att omvandla till en jacka, men efter det går nog både grövre stickor och garner vidare hur fina de än är. Jag har väldigt svårt att skilja mig från en del garner, men jag känner att det blir lättare ju mer tiden går. För mig är det här en process. Låt mig veta hur det går för dig! :D

      Delete