Friday, July 15, 2016

När en scarf blir den utlösande faktorn till "katastrofen"

Förra inlägget var inget skämt. Det känns som om jag behöver påpeka det. Jag gör mig av med min stash. Ingen tvingar mig. Att låta er bestämma hur mycket som blir kvar var mer en kul grej. Man kan inte styra över allt i livet och ibland är det kul att testa gränserna.

Det var en scarf av bambugarn som fick mig att inse att det var dags att säga goodbye. Den var mjukare än mjukast och tyget hade ett underbart fall. Nystanen var en present, hade legat länge och förtjänade att stickas upp. Framförallt var det för fint för att göra sig av med. Det gröna nystanet hade vaga skiftningar och det färdiga plagget började nästan leva i de gröna ränderna. Så kär jag var i resultatet… Och så tråkigt den hade varit att sticka! Bambugarnet ville inte bli aviga maskor och även på rätan bråkade det, splittrade och vred sig ovilligt.



När jag tänkte efter, insåg jag att jag hade ganska många sådana garner. De som varit för dyra i inköp för att ignoreras eller slumpas bort på Tradera. Som egentligen inte har rätt kvalité, eller bara fel färg. Garner som blivit liggande i flera år, flyttats med till nya bostäder, placerats om i olika hyllor, lådor, skåp och så en ny flytt. Garner jag egentligen inte vill ha, men som jag ändå inte kunnat göra mig av med eftersom… (Eftersom jag någon gång tyckt om dem… Eller bara fått dem till ett jävligt bra pis… Eftersom de varit dyra i inköp… Eftersom…)

Jag insåg att jag inte vill lägga tid på att sticka upp garner jag inte hade köp om de legat framför mig idag. För det är okej att ändra smak. Det är okej att köpa fel. Det är okej att ge bort fint garn. Det är okej att sälja det garn man tidigare betraktat som en skatt. Det är okej att göra en dålig affär på försäljningen. Det är okej.

Jag har fått flera olika förslag på hur jag ska tänka när jag drar ner på garnlagret. Om någon sitter inne med ett riktigt bra förslag eller ett (o?)schysst sätt på hur man kan göra, går det fortfarande bra att lämna en kommentar.

20 comments:

  1. Kanske skriva upp vilka kriterier du tycker att ett garn ska ha för att du ska ha kvar det? Tex - snygg färg - sköna att sticka med - sköna att ha på sig. osv. Så får du ställa de frågorna för varje garn du tar fram. Kanske också ta hjälp av nån minimalist? :P Jag tycker det är mkt enklare att rensa när jag har sambon i närheten för han vill gärna att vi gör oss av med saker. Och så tror jag på att göra saker i omgångar, fast det kanske du skrev förut att du inte ville? Det har iaf hjälpt mig att fortsätta rensa efter vi flyttat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror du inte risken är ganska stor att man tycker ganska många garner lever upp till de där kriterierna om man är lite sentimental? ;)

      Jag håller med dig om att det är lättare att köra i omgångar. Egentligen är det också en process som aldrig tar slut. Det här beslutet i sig är en omgång. Långt ifrån första och troligen heller inte den sista.

      Delete
  2. Såå väl jag känner igen mig. Kunde inte skrivit det bättre själv! Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vill du hänga på? Eller är du kanske redan igång? Tips mottages tacksamt! Dessutom är det alltid lättare om man är fler på att peppa ;)

      Delete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. Du kan göra en god sak, eller två, gör paket, i omgångar, av garn som är "bra" men som du kan leva utan, och ha en auktion på bloggen, ta pengarna själv eller ha auktion till förmån för någon organisation, eller ge bort till Kupan, eller andra hjälpande, PRO eller andra som behöver garn. Det skall vara lustfyllt att skapa, och då kan materialet få tala till hjärtat. Gå på känslan, fundera mindre, det rensar hjärnan. Hoppas jag. KRAM!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kloka förslag! Jag kommer att lämna en del garn (och annat hobbypyssel som sorteras ut) till kommunens arbete med flyktingar på orten. En del kommer helt klart säljas. Vi får se vart det bär, men att lämna till en organisation som stickar för välgörenhet var en bra idé!

      Delete
  5. Har du läst om Marie Kondo? Hon förespråkar "spark joy". Allt en äger i en kategori tas fram, i en mer eller mindre gigantisk hög. Sedan ska varje enskilt föremål i högen tas upp, tas i. Du ska känna efter om det "spark joy", typ ger glädjekick kan en väl säga då. I så fall, ha kvar. Annars ska det bort.

    Det låter kanske banalt men för mig funkar det väldigt bra. Hon har lite föreläsningar uppe på youtube som kan vara bra att lyssna på. Viktigt är att det inte ska vara "de här nystanen sparkade joy när...." utan de ska sparka joy just precis nu. Annars har de redan fyllt sitt syfte hos dig och ska vidare till någon annan.

    Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har läst Kondo och även om det fanns en del bra infallsvinklar i den, fungerar inte "spark joy" för mig. Jag går mer åt "behöver jag verkligen den här"-hållet. Per definition behövs inget garn alls, men eftersom det är min hobby bör jag ha tillgång till lite i alla fall.

      Har du gjort en rensning i garnet och hur gick det i så fall?

      Delete
    2. Japp, jag körde helt efter joysparkandet. Första gången resonerade jag fram något slags behovs-joy-grejs och gjorde mig av med kanske fem procent av garnet. Andra gången var jag mer slipad i konmarieandet och resultatet blev det motsatta, sparade typ 5%.

      Det är förstås olika hur man funkar, så jag hejar på dig och din skolådelösning!

      Delete
  6. Jag tycker att du själv skriver ett ganska bra svar, eller rättare sagt en bra fråga att ställa dig själv när du rensar, nämligen "Hade jag köpt det här garnet idag?". Det ÄR svårt att rensa! Har ganska nyligen gått igenom och rensat garnlagret själv, det blev ganska mycket kvar dock. :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...och svaret ska inte inkludera orden "till rätt pris". :D

      Hur mycket gjorde du av med då? Det kan vara mycket kvar trots att man gjort en megautrensning - allt handlar ju om hur mycket en hade från början ;)

      Delete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. Oj vilken utmaning du har gett dig själv! Jag skulle ha väldigt svårt att göra mig av med ett enda litet garnnystan, men det är ju jag det :)
    Kan det vara en idé att bara behålla det som är till ett visst projekt? Dvs att allt du inte vet exakt vad det ska bli, ska bort. Använd kö-funktionen på ravelry för att administrera.
    Angående försäljning, sälj inte flera garner i paket, utan endast samma garn/färgbad ihop. Annar blir ju någon annan tvungen att köpa på sig mer än vad man tänkt bara för att man vill ha ett av nystanen i paketet.
    Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag har också haft svårt att göra mig av med garn - det är därför jag väljer att utmana mig själv att göra just det. För jag inser att jag inte behöver allt.

      Det var ett bra tips att vara omtänksam och inte sälja likadana garner ihop. Men, det måste samtidigt sägas att det finns väldigt duktiga stickande personer där ute som vet precis hur man kombinerar de mest omaka garner. Och om du själv någon gång blir sittande med garn i samma färg, men från olika färgbad, kan du "randa" färgbaden med 1-2 rader av vardera. På så sätt blir färbaden inte lika tydliga.

      Delete
  9. Det är väl just sentimentaliteten som krånglar för mig ibland vid rensning i garnlager, garderob och porslinsskåp. Vissa dagar är den där, andra dagar är jag mer rationell och hittills har jag enbart ångrat mig vad gäller en rosa jacka, en röd skjorta och några fina plåtburkar. :-) Tror att jag förstår hur du haft det med den vackra scarfen under stickandet, pliktstickning, typ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hittills har jag ångrat att jag gjort mig av med knivtillsatsen till min mixerstav, brödkorgen och ett litermått i plast. (Som det hade varit suveränt att plocka bär i.) Men jag klarar mig utan alltihop. Jag kommer få köpa en ny brödkorg, men det är ingen brådska. Med tanke på hur mycket som gått ut ur mitt hus sedan jag började, är tre saker ingenting. Och du har rätt, pliktstickning all the way, även om den var väldigt fin...

      Delete
  10. Känner så väl igen situationen. Har kommit till ett läge där jag börjat uppleva garnet som en belastning och stickningen som väldig stressig, eftersom inget någonsin verkar bli färdigt.

    Så mitt något brutala tips är "släng klabbet" eller ge det till typ Erikshjälpen om tanken på att kasta blir för övermäktig.

    Sedan tror jag efter att ha rensat ut bara delar att det faktiskt är bättre att ta allt på en gång. Annars blir det lätt så att man slänger mindre än vad man borde ��

    Anne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror att vi fungerar olika där och att vissa mår bäst av att köra allt på en gång medan andra behöver ta det i etapper. Jag tillhör den första kategorin på allt utom garn. Fast kanske handlar det mest om tankens mognad? Du får jättegärna hänga på mig om du känner att det är dags att lätta lite på stashen. Vi behöver inte ha samma mål, men det kan vara skönt att veta att man inte är ensam.

      Delete
  11. Gör så här...
    Välj det finaste bästa älsklingsfavoritsuper love garnet, det du absolut tänker spara om du bara får behålla ett endaste enda. Välj noga. Du får bara behålla ett.
    Ge bort det till en vän.
    Gråt en skvätt.
    Ge bort alla de andra garnerna med, inte alls lika svårt.
    Få tillbaka kärleksgarnet, av vännen.
    Eller, upplev dig befriad och vänta och längta till det ögonblick då du bestämmer dig för det HÄR garnet skall jag få ge mig.

    ReplyDelete