Sunday, July 17, 2016

Låt den stora garnutmaningen börja!


Ingen sa ”Varför inte gå tillbaka till skolådan du hade från början?”. Jag hade faktiskt räknat med att någon skulle göra det. I och med det står det också helt klart att ”genom sig själv känner en inte andra”. Jag är antagligen me tävlingsinriktad än de flesta, för jag hade sagt just så: tillbaka till skolådan. Det var en lockande tanke samtidigt som det halvt skrämde skiten ur mig. En skolåda garn är verkligen väldigt lite garn.

Jag har fått många bra idéer och förslag på hur jag ska tänka med mitt decimerande. De känslostyrda förslagen har haft en klar majoritet över de konkret mätbara och jag anar att det är fler än jag som tänkt tanken men samtidigt inte orkat ta tag i det känslomässiga arbetet det faktiskt är för många av oss. Vi fäster oss vid saker, så är det.

För att göra det hela enklare, tog jag en titt på min Ravelry-historik och konstaterade att jag är ganska jämn i min garnförbrukning. Under åren 2012-2014 stickade (och virkade) jag upp ungefär 3,5 kilo garn om året. Det var faktiskt någon som föreslog att jag skulle hålla mig till ett visst antal projekt, t.ex. en tröja, två sockar, en sjal o.s.v. Den personens beräkning landade på ca 3,5 kilo.

Jag har några äldre papplådor av det stadigare slaget från IKEA. De är på 16,5 liter. Om härvorna är hårt tvinnade, får jag i 18 stycken. Det är 1,8 kilo och ett drygt halvårs förbrukning. En rejäl skolåda. En rejäl utmaning. Jag borde klara det på ett halvår. Den 18 januari 2017 ska jag alltså ha en liten låda garn kvar.

Jag kan erkänna att jag redan vägt mitt garn och i morgon tänkte jag både visa bilder på garnberget och avslöjar jag hur många årsförbrukningar jag har i dagsläget. Behöver jag säga att det är mer än vad jag trodde?

2 comments:

  1. Bra att du ändå gör det på lite sikt, ett halvår är kanske precis lagom. Inte så lång tid att du tappar fokus och inte så kort att det blir panik.
    Jag är verkligen intresserad av detta, funderar på mina egna små gömmor...

    ReplyDelete