Monday, July 4, 2016

Jag gör mig av med min garnstash och du bestämmer hur mycket jag får ha kvar, okej?


När jag började sticka rymdes min totala garnstash i en skolåda. Idag sex och ett halvt år senare, skulle jag kunna öppna en mindre garnbutik med allt garn jag har undanstoppat i en triljon olika gömmor.


I och med flytten från gården har jag tvingats röra runt i allt garn. Och inte bara garnet utan allt vad jag har samlat på mig i huset, verkstaden, garaget, stallet och ladugården. Jag har till sist insett att alla de här prylarna, de gör mig inte lyckligare. Så jag har börjat göra mig av med dem. För varje pryl som lämnar hemmet, mår jag lite bättre. Jag har redan kommit en bra bit, men just garnet är svårt att göra sig av med. Man skulle säga att det är mina sentimentala ägodelar, de som slår an strängar inom mig som säger att jag inte, inte, inte vill göra mig av med det. Alltså är det kvar.

Så jag tänkte bjuda in dig att följa min resa tillbaka mot skolådan. För att jag lättare ska kunna göra mig av med det jag inte längre behöver och kanske för att inspirerea någon annan till att i alla fall göra sig av med de där skämsgarnerna som gömts undan längst in i garderoben.

Jag tänkte att jag ska få ett halvår på mig. För att det hela ska bli lite roligare (eller mer plågsamt, beroende på hur man ser det), tänkte jag att du kunde få vara med och bestämma hur mycket jag får ha kvar när jag går i mål. Hur mycket garn jag får ha kvar, beror alltså på dig. Jag tycker det är lagom galet. Det är inte bra att ha för mycket kontroll själv. (Gulp!) Så, ge mig förslag på hur mitt mål ska se ut! Kör hårt! Känns det bättre för dig får du självklart vara anonym. Motivera gärna ditt svar så att jag är med på hur du tänker eller hur du kom fram till ditt svar. (Det är självklart okej att vara helt spontan också.)

Här är lite fakta som kan vara bra att ta hänsyn till när du ger mig min dom:
- Mitt mål med den här utmaningen är att på sikt bara sticka saker jag verkliven vill ha och behöver – i garner jag verkligen tycker om.
- Jag planerar inte på något sätt att sluta sticka, oavsett hur man kan tolka föregående inlägg.
- En relativt stor del av min stash består av garner jag spunnit själv. (Och det här skriver jag bara för att få dispens för att behålla lite mer än vad jag borde, så du kan bortse från sista punkten.)

Det här sker för öppna ridåer så dela gärna på sociala medier eller i din egen blogg. Vill du hänga på får du gärna höra av dig! Har du frågor är det bara höra av sig! Du når mig via kommentarerna här, på the_seaman@msn.com eller via Instagram på @theknittingseaman. Nu kör vi!

19 comments:

  1. Menar du verkligen allvar? Vet du, min man (som planerar att pensionera sig inom en snar framtid) sa på skoj häromdagen: - När jag blir pensionär kommer varmvattnet bara vara på 15 minuter om dagen. Det fick mig att tänka på min egen pension. Som kommunalanställd räknar jag inte med några fantasisummor i pension och tänk om jag inte kommer att ha rad med garn. Så därför har jag bestämt mig för att inte spara på krutet när jag ser garn jag vill ha. Jag tänker hamstrar så att jag säkert har på ålderns höst också. Om inte annat kan jag sälja av garn om jag inte har pengar till middag. =) Med det vill jag ha sagt: Ta inte i för mycket, man vet aldrig vad som väntar. Om du ändå tänker genomföra det här, vad tror du om det som ryms i 10 plastbackar a 30-liter? Det är betydligt mindre än vad jag har nu och borde rymma dina "godbitar" som räcker till fina projekt. Lycka till!
    /kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är dödsallvarlig. Garnet ska bort. Eller ja, mesta delen av det i alla fall.

      Om jag ska ge dig ett råd skulle jag vilja säga att garn som pensionssparande är ett mindre bra sätt att förvalta pengar på. Du har inte bara värdesänkningen (samma som en för bil, så snart du är utanför garnaffärens dörrar...) utan också risken för yttre påverkan av diverse odjur. Bättre att sätta in pengarna i en finfond och låta dem förräntas så har du råd med Noro på ålderns höst istället.

      Och jag tycker nog att 300 liter garn låter helt galet mycket. Inte så att jag inte har mycket mer än så (för det lovar jag att jag har), men jag hade tänkt göra en SERIÖS minskning. Du kommer sannolik förfasas :D

      Delete
  2. Jag tycker ditt mål ska vara att alla garner du har kvar är såna du ÄLSKAR. Såna du gladeligen skulle ta ut ur lagret och börja med nu, med en gång.
    Hur mycket det blir spelar kanske mindre roll, så länge du känner att det är något du kan göra något med inom en rimlig framtid?

    Och det som finns kvar behöver räcka till något (ensamt eller ihop), inga små "orphans".
    Och ditt egenspunna behöver du ha kvar. Åtminstone lite från varje utvecklingsfas, så du kan se hur det gått framåt.

    Tycker jag i alla fall.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu när jag tänker efter, har jag nog inte så många sådana där "älskar-garner". Det här kanske blir lättare än vad jag trott? :P

      Delete
  3. Jag tror inte på nån specifik mängd. Men sånt du inte vet vad du ska göra av, sånt du inte längre förstår varför du köpte, eller garn i material som inte kommer gå att förvara längre utan att tappa i kvalitet (tänker typ t ex bomull). Kanske även garn i märken/kvalitet som du aldrig skulle köpa nu när du själv spinner och har fått högre stickvana? Börja rensa och lägg ut till försäljning och se vart du hamnar. Rimligt bör man ju också få plats att förvara det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saken med en mängd är att den är lätt att mäta och det är lätt att se om man når fram till målet eller inte. Eftersom garnet slår an sentimentala strängar i mig, har jag haft väldigt svårt att göra mig av med även det jag innerst inne vet att jag inte kommer att göra något av. Sätter man upp en begränsad mängd, är det lättare att släppa barlasten eftersom den inte "får plats". Dessutom är det mycket roligare när det blir en riktig utmaning. (Säger hon som är tävlingsmänniska ut i fingerspetsarna.) :)

      Delete
  4. Jag har varit där du är nu genom just en flytt o sen ytterligare utrensning o har gjort mig av med smånystan som inte själva kan bli nåt annars än som restgarnssockar. Sen tog jag allt jag inte ens tittat på de närmaste två till tre åren o gav bort det med. Nu har jag bara det jag verkligen vill ha, kvar. Också lite ull........

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, problemet är att jag tittat och lagt tillbaka garnerna flera gånger de senaste två-tre åren. Jag har rensat ut men har fortfarande garner kvar för en halv livstid... Jag tänker att jag faktiskt behöver utmana mig själv för att få tummen ur och jag VILL dra ner på mängden garn. Jag är helt övertygad om att jag kommer må bättre när stashen minskat. Ju mindre jag får omkring mig, desto bättre mår jag. (Trodde aldrig jag skulle säga det!) :)

      Delete
  5. Spontant tycker jag såhär:

    Spara garn så att det räcker till ett visst antal plagg som du brukar sticka. Till exempel 2 tröjor, 2 sjalar, 2 mössor, 3 par vantar och 4 par sockor, eller liknande. Jag vet inte hur mycket du stickar, så det är svårt att avgöra exakt summa. Garnet till tröjorna ska vara i faktiska tröjmängder eller garn som kan kombineras till samma tröja, inte bara rätt mängd. Utöver det kan du få spara 2 extra garner (till exempel nåt särskilt lyxgarn eller nåt som betyder nåt särskilt för dig) och 2 garner du själv spunnit som du vill spara av nostalgiska skäl, till exempel ditt första garn eller från något särskilt får.

    Är det lagom?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm... Om jag räknar i runda slängar blir det cirkus 3,5 kg. Jag hade faktiskt inte tänkt i termer av projekt tidigare, men det kanske är något att ta i beaktning? Tack för tipset!

      Delete
  6. Find 4 large boxes. Label them 'Keep', 'Sell', 'Take a Second Look', and 'Give Away'. Go through your yarn, throwing each skein into one of the boxes. In one week, go through 'Take a Second Look' and EMPTY THAT BOX. Then sell or give to a charity the other two boxes, keeping the one box for yourself.

    ReplyDelete
    Replies
    1. That calls for a quite quick run. I like it. Although I think "take a second look" might be the same as "not really worth saving" :D Thanks for the tip!

      Delete
  7. Tror att Feisty gav ett bra råd, men att rensningen måste ske i två eller tre omgångar. Det är skönt att rensa och minska lagret, två täta flyttar, varav en till pytteliten lägenhet, tvingade mig till det men man får ett sjukt sug att köpa nytt och det är en galen rush att komma hem med "möjligheternas" påse... Jag tycker du ska sikta på en låda under sängen för bästa garnerna och en korg eller liknande för pågående projekt. Så önskar jag att jag hade det men är inte där än! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En låda under sängen... De där platta de har på IKEA rymmer en hel del, va? Jag har funderat lite över hur mycket av det som finns i stashen egentligen är sådant man verkligen skulle vilja sticka i. Ibland ändras ens smak snabbare än vad man hinner sticka...

      Delete
  8. Rensa i stashen? Aldrig! Jag betraktar mitt eget (enorma) garnlager som min pensionsförsäkring och min garanti för att aldrig bli utan garn om tiderna blir dåliga. Säga vad man vill om mina numera utgångna garner från Rowan och Noro - de har faktiskt ökat mer i värde än mina fonder gjort. Blir det riktigt knapert kan jag alltid sälja dom.

    Ingen ska behöva ha dåligt samvete för hen samlar på garn. Det finns mycket sämre och skadligare saker att samla och lägga pengar på. Behåll precis så mycket som du tycker känns bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du behöver inte dra ner på ditt garnlager eller skämmas över det för att jag väljer att göra mig av med mitt. Det är upp till var och en att avgöra hur mycket garn de vill samla på sig.

      Däremot vill jag i all välmening råda dig att se över dina pensionsinvesteringar om garnet ger högre avkastning än pensionsförsäkringen. Om du redan har en imponerande stash kanske du har några slantar över att sätta i en bra pensionsfond så du kan köpa Rowan och Noro även som pensionär. :)

      Delete
  9. Ta ut två färger som är dina. Resten lägger du direkt i en säck. Blunda hårt!
    Av två färger kan de senare bygga på när du vill sticka något alster.
    Sen kör du snabbt och lämna till vänner och föreningar. Vi i stickgruppen förvaltar gärna dina garner i Vänersborg :).
    Kram och lycka till!
    Annica

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två färger! Okej, det skulle i och för sig fungera med min garderob. Genomtänkt och bra! Kommer dessutom bli en tämligt liten låda med garn kvar. Jag har inga större mängder i de båda färger jag spontant tänker på. Tål att funderas på!

      En del av kommentarerna ovan nämner garn som pensionssparande. Pensionsförvaltar ni möjligvis garner? ;)

      Delete
  10. Jag säger som en person redan skrivit här ovanför - tänk igenom exakt vilka plagg som du vill sticka härnäst och i vilket garn. Allt garn som du inte har en tydlig idé och vilja att sticka i borde kunna sorteras bort?!

    ReplyDelete