Wednesday, April 20, 2016

Life changes

Kloka människor brukar prata om vikten av att vara sann mot sig själv. Det mest självklara och det absolut svåraste du kan göra.

Jag blev lämnad för snart ett år sedan. Även om det inte fanns någon sorg för det som försvann, fanns det heller ingen större glädje i att behöva bygga upp allting från början. När du blir lämnad, oavsett om det varit ett bra förhållande eller inte, skapar det tomhet. Att plötsligt vara ensam när man i åratal varit van vid att inte vara det. Jag stod där ensam med djur och räkningar utan att ha en vettig inkomst. (För min fasta ansällning hade jag sagt upp tre veckor innan exet stack.) Jag försökte hantera allt med att sticka sockor. Vänner, att sticka sockor ger väldigt dåligt med inkomst – särskilt när du inte säljer dem. Don't try that at home...

Man kan väl säga att livet det senaste året varit en lång övning i överlevnad och knätrollande. Jag har blivit expert på att få pengarna att räcka och förökas ur tomma intet, eventuellt gått över gränsen till vad man bör tillverka och tillagas ”från grunden” och har ätit osannolika mängder ogräs för att dryga ut, men viss fanken har det gått. Jag har gått långa ronder mot mig själv, mina förutfattade meningar, mitt sätt att tänka och agera och jag har vunnit och jag har förlorat. Jag har brutit ihop, rest mig, bett om hjälp, fått det och insett att jag har många fina människor runt omkring. Men 
framförallt har jag hittat mig själv och gjort mig själv rättvisa genom att ta klivet ut ur garderoben. Det lyfte inte bara klippblocket från mina axlar, det gav mig också chansen att träffa Marie. Med henne föll bitarna på plats och jag har äntligen fullt ut fattat varför det aldrig riktigt klickat tidigare. Så enkelt och ändå så jävla svårt.

Så nu när våren åter på väg är och jag är hyfsat tillfreds med mig själv och mitt liv, hoppas jag innerligt att kirskålen kommer ha en mer tillbakadragen roll i matlagningen. För om vindarna kommer från rätt håll, tuppen ger fan i att gala och fisken ligger mer rätt sida upp eller ner i sjön vid exakt rätt klockslag, går någon av mina kommande jobbintervjuer vägen och jag får jobb i en stad där jag gärna vill bo, tillsammans med en kvinna jag mer än gärna vill dela min tid med.

Så skål för kärleken och ogräset (eller bristen på det) och hipp hipp för att jag tagit mig i kragen och bloggat för första gången på ett år! Nu kör vi!
 

65 comments:

  1. En osentimental och kortfattad resumé med lyckligt slut! Jag förstår att du kämpat men summan av kardemumman gav mig ett leende. Många lyckönskningar till Marie och dig!

    ReplyDelete
  2. Men Sjömannen, vad härligt! Ja, inte den tråkiga delen förstås men att du hittat rätt i livet. Ibland är det jäkligt krokigt innan det rätar ut sig. Nu kan det bara bli bättre!
    /Anna

    ReplyDelete
  3. Jag visste att du skulle ta dig ur ur garderoben så småningom. Du behövde bara fatta det själv först 😊
    All lycka till er 😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det här med att folk "vet" att man är gay eller inte är en mycket intressant diskussion jag gärna tar någon gång över en bib. :D

      Delete
    2. Säg bara till så tar jag med "the dunk" och kommer över 😄

      Delete
  4. Jag är så glad för Din skull att Du hittat rätt!! Livet är tufft ibland! Njut nu där Du är! Kram Anita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Anita! Livet är som det är. Oftast blir det bäst i slutänden :D

      Delete
  5. Hurra, och mina varmaste lyckönskningar, till dig, till Marie, och för kärleken!

    ReplyDelete
  6. Du stannade länge därinne �� nu börjar äntligen ditt liv.. all lycka med kirskålen �� och kärleken ������

    Kramizz Kattis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allt är relativt och alla garderober är inte likadana. Jag tror att de flesta skulle säga att jag hittade ut rätt snabbt trots allt. Men som sagt, det är relativt. :)

      Delete
  7. Skönt att du insett det själv äntligen , nu kan det bara bli bättre. Lycka till med allt. Kram

    ReplyDelete
  8. Så fint du skriver om livet. Livet är fanimej inte lätt alla gånger. Vad glad jag blir för din skull att du hittat rätt. Hurra för kärleken!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nä, ibland är det lite jävligare än annars. Men oftast är det bra. Tack!

      Delete
  9. Asså ååh så himla fint!! Jag tänkte faktiskt på din blogg häromdagen när jag såg den i nåns läslista och tänkte att det var synd att du inte hade bloggat på så länge. Lycka till med allt och hoppas att vi får se lite vad du har för dig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nä, det är ett år sedan sist och det är ju ett tag sedan... Har saknat det lite själv faktiskt. Håller tummarna för att jag får gång den igen, det är trots allt rätt kul att skriva. Tack!

      Delete
  10. Kirskål? Är det det som är din hemlighet? Med tanke på hur du ser ut är det den dieten som alla veckotidningar borde skriva om.=)

    GRATTIS och välkommen ut i ljuset. Garderober kan vara fasligt trånga och mörka så det måste vara härligt att du hittade dörren ut. Vad skönt att höra att alla tråkigheter till slut ledde till en Marie. Det är du värd! Och vet du, det är inte så himla viktigt vem man älskar. Huvudsaken är att man kan älska. /kraaam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, du får komma hit så lär jag dig alla recept jag kan! ;)

      Och visst, du har rätt. Alla är bara inte lika förstående... (För en del är rätt dumma i huvudet ;)

      Delete
    2. Gör som jag, lämna dumhuvuden bakom dig och omge dig med dem som du gillar och som gillar dig. Ödsla inte tid på energislukare. Njut av dem som ger istället. =)

      Delete
  11. Vilken kärlekshistoria! En kämpig period, önskar dig lycka framåt!

    ReplyDelete
  12. Skål! och grattis till att du hittat ut och att livet går framåt (med eller utan kirskål). Håller tummarna för att tuppen är tyst, så du får det där jobbet.

    Har saknat din blogg, roligt att du är tillbaka :)

    ReplyDelete
  13. Lycka till med allt du tar för dig!

    ReplyDelete
  14. Lycka till med allt du tar för dig!

    ReplyDelete
  15. Med eller utan passage genom garderoben så är det skönt att höra att du kommit ut på andra sidan livet! Det är det som verkligen räknas. Och nu när du hittat din kärlek så tror jag säkert att resten kommer falla på plats så småningom :)

    Ta väl hand om den däringa Marie! Apan säger alltid att brudar som är tillsammans är det lättaste för då förstår man varandra på nåt särskilt sätt som man aldrig kan göra om man är tjej och kille.. Skulle vara kul att veta om det är sant eller bara flat-propaganda ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha! Om flator har en magiskt förmåga att förstå varandra är jag straight. Marie också.

      Stor kram tjejen!

      Delete
  16. O vad glad jag blir för din skull.
    Ur askan föds det något nytt o gott sägs det, och en stor kram till dig och din nya kärlek, grattis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det brukar bli bättre i slutänden. Men ibland önskar man att vägen dit hade varit mindre slitig. Men stort tack och kram tillbaka!

      Delete
  17. Varmt välkommen tillbaka till bloggosfären :-)
    Kirskålsdieten borde iaf ha gjort underverk i trädgården men i övrigt är den nog väl enahanda... Får nog ta biskvier med i beräkningen nästa gång vi ses ;-)
    Kram vännen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, du har inte sett hur mycket kirskål det faktiskt finns på Ulvsbo... Mycket kirskål, inga beskvier :P

      Delete
  18. Så skönt att vi får höra av dig och att du hittat ut på andra sidan och grattis till kärleken och hoppas du får riktigt lite kirskål i ditt liv framöver!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Planerar faktiskt kirskålssoppa till helgen, men för att jag vill och inte för att jag måste. STOR skillnad :D

      Delete
  19. Vilken stor och omvälvande förändring! All lycka till dig och Marie!

    ReplyDelete
  20. Go girls go, och ett riktigt stort lycka till

    ReplyDelete
  21. Men så underbart att du hittat ut på rätt sida! Önskar er all lycka och hoppas att vi ses igen på något stick- eller sy-event! Massor med kramar till er båda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förr eller senare lär vi väl stöta på varandra igen. Har faktiskt fått tillbaka lusten att sy. Det var länge sedan sist!

      Delete
  22. Dt var inte dårligt, nu kommer det bara att gå framåt. Kirskål i all ära men ibland behövs en biff. Lycka till i livet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt klart! Kirskål kan vara gott. Men biff är nästan alltid godare. :)

      Delete
  23. Men så himla roligt att läsa detta - att livet kommer upp på rätt köl för dig! Nu går det bara uppåt i livet och jag gläds med dig/mången kram Gun

    ReplyDelete
  24. Hjärtligt välkommen tebax..Har verkligen saknat dig

    Doris i Lit

    ReplyDelete
  25. Underbara Elin vad glad jag blir, kram!

    ReplyDelete
  26. Vad härligt att läsa om ditt kliv ut ur den där garderoben. Lycka till med livet och den nya kärleken.

    ReplyDelete
  27. Jag har saknat din blogg så välkommen tillbaka.
    Och grattis till dig och Marie!
    Må du få Jobbet!

    ReplyDelete
  28. Du har varit saknad här. Välkommen tillbaks och stort lycka till med ditt fortsatta, lite mer sanna, liv!

    /Annelie

    ReplyDelete
  29. Lycka till dig och Marie och grattis!

    ReplyDelete
  30. So happy to see you writing again! Also happy for you and Marie and a new life on the horizon. And it makes me happy that you are knitting with bright happy colors. As we say here, when a door slams shut, another will open on something nice. Artichoke!

    ReplyDelete
    Replies
    1. You're so right! Still got your card on the freezer as a reminder of that...

      Municipality!

      Delete
  31. Grattis till nyfunnen kärlek och ny livsväg! Hoppas du fortsätter att blogga!

    ReplyDelete