Thursday, April 9, 2015

Vild väst (eller inte)


Högen av färdiga men ofotade projekt växer. Liksom högen av projekt jag trodde var avslutade - tills jag tog dem på mig och insåg att de behövde justeringar. Om jag känner mig själv rätt kan de där justeringarna ta ett tag att få klara. Om jag väl lägger ifrån mig ett projek tappar jag liksom lusten för det. Vilket också är anledningen till att jag är tämligen monogam när jag stickar större plagg. Lämnar jag dem, dör de.

Jag kan hur som helst dela med mig av ett av vinterns projekt, Wild Vest från Pickles. När cementlastaren jag jobbade på förra året bestämde sig för att gå till Oslo för att lossa, såg jag självklart till att ta ledigt så att jag kunde ta mig in till stan och Pickles innan stägningsdags. Jag fick till och med mig motormannen, även om hon var mer intresserad av att gå till puben än att hänga i garnbutik. Jag vet inte riktigt vad det var som fick mig att grabba tag i det där ljusblå garnet, men när jag var på väg från affären var det liksom för sent att ångra sig. Ljusblått är inget jag någonsin använder i vanliga fall. Å andra sidan är det kanske bra med lite variation...


Jag kanske kan säga det rakt ut: det här var ingen njutstickning. Daisy stitches är fina, men de är jobbiga att göra. Trots att västen är väldigt simpel i sin konstruktion med raka stycken och allt, tog den lång tid att få klar. Garnet, Pickles Extra Fine Merino, (som stickades dubbelt) tillhör dessutom kategorin av garn som splittar sig... Det färdiga resultatet... Lite för bylsigt på vissa ställen (ryggen) och lite för lite bylsigt på andra (runt putmagen). Jag funderar på att blocka om den och hoppas på att den blir lite längre, men det är huvudsakligen resåret som gör att den bylsar sig på ryggen, så frågan är hur mycket man kan göra åt det... Om jag säger att jag använt den en gång sedan den blev klar någon gång runt årsskiftet, så fattar du vilken kategori av plagg den hamnat i. Men jag spar den lite till. Kanske om jag hittar en riktigt snygg tröja att ha under, kanske...

1 comment:

  1. Very interesting blog. A lot of blogs I see these days don't really provide anything that attract others, but I'm most definitely interested in this one. Just thought that I would post and let you know.

    ReplyDelete