Tuesday, April 21, 2015

Rolling Rock rockar


Det är för jäkligt att armarna inte räcker till när man ska fota sig själv. Men så här ser en Rolling Rock ut. På ett ungefär. I orginalutförande har den ett spetsmönster på bakstycket, men det struntade jag i och fokuserade på att det skulle gå fort istället. Alltså helt vanlig slätstickning baktilll också. Ärmarna stickas med "the contiguous shaping method" och även om jag inte helt begriper hur de har räknat ut ökningarna (som i mina ögon verkade slumpmässiga), var den kul att sticka och sitter fint på. För att vara ärligt är jag jäkligt nöjd med tröjan. Så nöjd att jag vill göra en till. Nu. Så kan det vara.

Stickad i Du Store Alpakka STERK. Inte ett garn jag hade valt i vanliga fall (vet inte riktigt varför, egentligen) men nu fick jag ett presentkort på en rätt stor peng av min alldeles för snälle arbetsgivare och dennes fru och eftersom frun är stammis i garnaffär X, var det också i garnaffär X jag fick presentkortet.

Jag kan säga det rent ut: jag är inget fan av trådbackar, lysrörsbelysning eller akryl. Och det fanns gott av allt i affär X. Men, det finns också en liten (väldigt liten) avdelning med garner som en sån som jag också kan tänka sig att handla. Så jag plockade på mig ett paket om tio nystan och kände mig rätt nöjd efteråt.

Nu är jag ännu mer nöjd. Färgen är fin, garnet är underbart (att sticka i och att ha på sig) och tröjan är perfa. Massa rekommendationer åt alla håll - kanske till och med garnaffär X som haft vett nog att ta in lite "riktiga" garner också. Dessutom har jag två och ett halvt nystan kvar. Kan bli ett par riktigt gosiga handledsvärmare till nästa vinter. Eller ett par sockar. STERK är visst ett sockgarn. (Merinoull, alpacka och nylon.)

Och ja, mönstret rekommenderas i massor det också. Jag gillar passformen (eller kanske bristen på den?) på tröjan och det är väldigt bra skrivet. Stort plus till Thea Colman.

PS. Garnaffär X heter egentligen Grunnebo Garn. DS.

8 comments:

  1. Kanske dags att skaffa en sån där pinne till telefonen. =)
    Väldigt fin tröja! Jag har satt den på min att-göra-lista.
    /kram

    ReplyDelete
  2. Så fin! Och hade nu armarna räckt för fotografering så hade tröjan inte suttit så bra som den gör :) /Anna i Borås

    ReplyDelete
  3. Tröjan ser helt perfekt ut, härligt när allt blir sådär rätt!

    ReplyDelete
  4. Superfin färg! Jag gillar verkligen sprundet och halsen.
    /Anna

    ReplyDelete
  5. That is an extremely smart written article. I will be sure to bookmark it and return to learn extra of your useful information. Thank you for the post. I will certainly return.

    ReplyDelete
  6. Hej, det er en fin blog du har, men jeg kan ikke rigtigt se din e-mail på bloggen. Er det muligt for dig at sende en mail til blog@woolspire.com? Det drejer sig om muligt sammenarbejde.
    Med venlig hilsen
    Casper.

    ReplyDelete