Wednesday, March 4, 2015

Virkning a la Cardiff


Jag virkade en del tidigare i vintras. Kom på hur snabbt det gick och förlorade mig sedan i mönstren på Ravelry. Cardiff Cowl var ett av mina första projekt. Gratis, basic och alldeles lagom variation för en virknings-newbie. (Läs: bra inkörsport till att bli fast i virkträsket.)

Garnet är handspunnet av ett topsband shetlandsull och har legat i hyllan sedan 2013. Ärligt talat såg det rätt trist ut i när det låg i härva med en fesgul och grönslajmig färg som inte tilltalade alls. Men jag valde det trots allt och när jag väl började jobba i det, var det som om något hände med garnet. Färgerna poppade och blev tusen gånger bättre i upparbetat format än i härva. Första gången det händer för mig - oftast är det ju tvärt om. (Fint i härva, mindre fint upparbetat.)

När jag väl var klar med kragen efter en kvälls ihärdigt virkande, hade jag massor av garn kvar. Så jag improviserade och gjorde ett par halvvantar med tumkil i samma mönster. Jag har i ärlighetens namn aldrig förstått mig på de svenska virktermerna, men tumkilen gjorde jag av det man kallar double crochet (DC) på amerikanska. Vad blir det på svenska? En stolpe?

Jag har använt setet en del, främst halvvantarna. Vilket kan bero på att jag snurrat bort allt annat i vantväg i år. Ligger berigs och gömmer sig någonstans. Jag skyller på att huset är för stort.

3 comments:

  1. Häftig färg. Den passar dig förträffligt.

    ReplyDelete
  2. fina lillasyster, jag saknar dig!
    cool frisyr, erkänner att jag saknar min ibland.
    kramar o kärlek

    ReplyDelete
  3. Fint virkset i härlig färg!

    ReplyDelete