Thursday, March 26, 2015

Spinnkurser för dig som vill utveckla dina spinntekniker!


Nybörjarkurser för oss som spinner finns det gott om. Fortsättningskurser är det lite svårare att hitta och om vi vill lära oss något specifikt som drafting-tekniker blir det riktigtr svårt. Därför är jag mycket glad att tillsammans med Carol McFadden kunna erbjuda två unika spinnkurser för dig som vill utveckla dina spinnkunskaper!

Amerikanska Carol McFadden har spunnit i närmare 40 år, har jobbat som proffesionll väverska, väver och stickar i handspunnet, skriver och designar för PLY magazine och Yarnmaker – bland annat. I början av maj kommer hon till Sverige för att  hålla två kurser här hos mig på Ulvsbo gård utandför Sjuntorp. Ta chansen att utveckla ditt spinnande!


Drafting techniques

Woolen och worsted och allt däremellan. I den här kursen får du lära dig fem (!) olika tekniker i hur du draftar (drar ut fibern) för att på så sätt skapa olika typer av garn med olika egenskaper. Mer information om kursen hittar du här.


Breed tasting
Alla får har ull, men all ull är inte likadan. Fiberns längd, kvalité och egenskaper varierar stort mellan olika raser. I den här kursen får du prova på en rad olika raser med vitt skilda ulltyper. Du får lära dig hur man kan tänka när man bestämmer sig för hur ullen ska prepareras (kammas, kardas, flickkardas m.m.) och får tips på vilka tekniker och redskap du kan använda. Mer information om kursen hittar du här.

NÄR: 2 maj 2015

VAR: Ulvsbo gård, Sjuntorp

LUNCH:
En enklare lunch kommer att serveras till självkostnadspris.

TRANSPORT:
Med egen bil eller med tåg till Trollhättans station. Hämtning vid stationen kan ordnas.

BOENDE:
För dig som har lång väg att åka kan jag erbjuda en enklare övernattning (tältsäng eller luftmadrass). Frukost till självkostnadspris. 

Antalet plaster är begränsat! Först till kvarn som gäller. Betalning sker i förskott till Carols PayPal-konto. Du får10 procent rabatt om du anmäler dig till båda kurserna samtidigt.


Frågor om kurserna besvaras av Carol på carol_mcfadden@verizon.net.
Frågor om praktiska saker kring kurserna, vägbeskrivning, födoallergier m.m. besvaras av mig på elin@swedishfibre.com.

Mer information om kurserna hittar du här.

2 comments:

  1. Åh fy fan rent t sagt vad jag vill gå på dessa! Dock troligast så att jag ska upp till Jämtland och lära mig klippa alpackor den helgen. Hur typiskt är inte det?! Finns det platser kvar ifall det inte skulle bli något klippande av någon anledning?

    Tack för tipset btw, du har helt rätt i att det skulle passa mig!

    Vad jag gillar att spinna alpacka? Jag tycker det är svårare än fårull generellt. Sen tycker jag att ren alpacka nästan blir lite för mjuk, men jag gillar att blanda fårull och alpacka.

    ReplyDelete
  2. Va?! Klippa alpackor när man kan spinna hos mig?! Hör av dig om det inte blir något av klippningen så ser vi då! Sprid gärna till vänner om du vet någon mer som skulle vara intresserad.

    ReplyDelete