Sunday, October 19, 2014

Blodad tand


För två och ett halvt år sedan började jag gå på sykurs för världens häftigaste tyg-farbror. Mikael heter han. Han älskar tyger, är tokig i lapptekniker och kan allt om sömnad. Ett levande sylexikon som alltid bjuder på hembakta kakor.

Jag ville sy mina egna kläder. Den första klänningen syddes av ett gardintyg jag fyndat på loppis och en av de äldre kvinnorna på kursen påpekade att hon mindes när det tyget fanns på metervara i butikerna någon gång på typ 50-talet...

Nu nästan tre år senare syr jag fortfarande i gardintyger och loppisfynd, men i nyköpta tyger också. Jag börjar långsamt få upp ögonen för hur kul det är, lär känna min symaskin bättre för varje gång jag sätter mig vid den. (Arvegods från min mormor, en Bernina Rekord 730 med ett gäng år på nacken. Minst femtio, skulle jag tro.) Och så, i helgen, var jag på mitt livs första syläger. På en kursgård där folk verkade skaka på huvudet åt oss och våra symaskiner, men där vi hade himla kul.

Det var klädsömnad för hela pengen. De flesta deltagarna har sytt länge och en del sprutade ur sig kläder bokstavligen talat. En annan kom hem med en blus utan knapphål (eftersom symaskinen inte ville sy sådana – dags för service), en klänning som behöver lite kompletterande fållning och kantbandning, samt en top där jag på något jäkla vänster lyckats sy fast ena ärmen längs med nederkanten av framstycket. (Fråga mig inte hur det gick till.)

Ofärdigheterna till trots har jag fått blodad tand. Det kommer bli fler syläger och absolut fler terminer hos Mikael.

11 comments:

  1. Välkommen igen jag hoppas att du lyckas bättre nästa gång

    ReplyDelete
  2. Vad roligt! Jag bara väntar på den dagen jag ska orka börja sy ordentligt och faktiskt klippa ut mönster :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har inte testat att köpa en matta och en rullkniv och skära ut dem istället? Det går fortare :P

      Delete
  3. Jag vill också ha en Mikael att på kurs hos. Inte för att jag behöver kunskaperna (är ju faktiskt textilföretag också), men för att det är roligt att göra saker tillsammans. Jag gillar också retro- och loppistyger, men man får kolla noga så det inte är ett sånt där som knappt håller ihop... Din klänning är superfin!
    /kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man lär sig alltid något nytt. Ju grönare detso mer, kanske, men ändå... Det är jäkla kul när man väl känner att man kommer igång och grejor faktiskt (nästan) blir klara!

      Delete
  4. Jä... iPad! Det ska var textillärare.
    /kram igen

    ReplyDelete
  5. Snyggt! Så himla kul att sy egna kläder och "din tyg-Mikael" han verkar vara en guldklimp ;).

    ReplyDelete
  6. Det var verkligen kul att ses och sy tillsammans! Är extra lycklig över att jag fick prova din fållvikare. Den var fantastisk. Nu ska jag också försöka få klart mina plagg med knapphål och knappar, bandkantning m.m. Hoppas att vi ses snart igen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. The things you didn't know you needed... :) Kul att träffa dig också! Har faktiskt varit iväg och köpt tyg till en kjol. Och mer kantband. Snart så! :P

      Delete
  7. Jag och symaskinen är inte vänner alls. men jag önskar att vi vore det, för jag skulle så vilja kunna sy mina egna kläder och barnens.

    ReplyDelete