Tuesday, June 10, 2014

Ibland vinner man faktiskt


Jag deltog i en tävling i en av Ashfords facebookgrupper för ett tag sedan. Ett kilo ull stod i potten och allt man behövde göra var att mejla in sitt bästa spinntips. Piece o' cake. Jag chansade och skickade in ett tips som alltid funkar (för mig) oavsett humör, fiber eller tjocklek på tråden. Och vann.

Ullen som damp ner på min gårdsplan i går kallar Ashford "Wool Silver". Exakt vad det är, vet jag inte. Jag tror det är en blandning av flera raser. Egentligen spelar det väl ingen roll. Ibland nördar in mig lite för mycket i detaljer, bryr mig lite för mycket vilken ras ullen kommer ifrån, lite för lite hur den känns att spinna. Kanske blir det en bra lärdom.

Vilket tipset var? Det här:
I got a nice leftover tip! Spin all the odd bits of fibers (that's really not good for anything) and mix them with the odd bits of single leftover from plying (that you of course always save). Then cable ply it. No matter how odd and ugly the yarn is from the start, it always comes out great in the end. (And no, it doesn't matter much if the thickness of the singles vary, it just adds something extra to the yarn.)
Kabeltvinning är min favoritteknik alla gånger och oftast använder jag faktiskt resterna som blir över efter andra spinnprojekt. Så här kan det kan se ut när tipset tillämpas...


(Tävlingen arrangerades i Facebookgruppen Ashfords Wheels and Looms och du hittar den här här.)

9 comments:

  1. grattis!
    Och så fint garn du spunnit av rester.

    ReplyDelete
  2. Grattis till vinsten! Och vilket bra återbruk att spinna garn på det viset!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte återbruk egentligen, mer 100-procentig användning av materialet :D

      Delete
  3. Grattis Elin! Den vinsten var du väl värd. Det vet du väl.
    Sarah

    ReplyDelete
  4. Är det nu jag skamset erkänner att jag inte sparar resterna? Grattis till din vinst!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tja, eller så är det nu du bestämmer dig för att spara dem i fortsättningen? Om inte annat kan du skicka dem till mig ;)

      Delete
  5. Grattis till vinsten! Garnet blir ju jättesnyggt så jag förstår att du vann.

    ReplyDelete