Sunday, June 15, 2014

Bebisen och Pippi-tröjan



När min morskusin fick barn, blev jag glad över att ha någon att sticka smått till. Smått går ju fort att sticka. Vanligtvis. Den här tröjan (som stickades i vintras) minns jag mest som ett litet projekt som inte tog så lång tid för att vara en tröja, men som tog en faslig tid för att vara stickad för en bebis. Jag ska inte säga att det var svårt att sticka flerfärg på aviga varv, men det hände onekligen något med tempot där.


Man lär sig nästan alltid något nytt med ett projekt, oavsett hur stort eller litet det är. Under tillverkandet av den här tröjan lärde jag mig tre saker.

1. Det är inte svårt att sticka flerfärg på avigan (men det tar lite längre tid)
2. Det blir skillnad på mönstret om man inte tänker på hur man snor garnet på baksidan vid flerfärgsstickning. (I alla fall om man är nybörjare på flerfärg som jag.)
3. Pippi-tröjor är lååångsamma projekt.


Men tröjan blev klar, skickades iväg och för ett tag sedan fick jag över lite bilder på lillan och tröjan. Fortfarande lite stor, men jag har hört att ungar i en viss ålder växer tämligen snabbt, så den passar nog.


Jag stickade den i Navia Duo. (Lurar väldigt gärna på folk ren ull om jag kan.) Hur praktiskt det är med handtvätt till småbarn låter jag vara osagt. Mönstret kommer från Svarta Fåret och till storlek 1 år gick det åt 156 gram vitt och 22 gram vardera av rött och blått på stickor 2,5 mm. Ett sånt där projekt man är väldigt nöjd över när man är klar med det, men inte gärna vill göra en till av. Inte för att det var hemskt tråkigt, men för att det helt enkelt inte var så kul. (Attans, jag hade ju velat ha en själv...)




4 comments:

  1. Så fin tröja och barnet ser ut att njuta av den.
    Måste Pippi tröjor se ut så att det blir aviga varv? Drops har möster på en raglan - stickad uppfrån och ner i Nepal. http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=s22&d_id=3&lang=se
    Gå ju att förändra i storlek och masktäthet om man vill.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, självklart behöver man inte sticka den fram och tillbaka. Det handlade mest om lathet och storlek: jag orkade inte räkna om. Och så gillar jag att montera. Nästa gång kanske jag borde testa en rundstickad variant istället? Tack för tipset i alla fall!

      Delete
  2. Vilken fin tröja på en söt bebis. Att sticka fram och tillbaka är aldrig roligt, fast Pippimönster blir aldrig fel. När orken infaller ska jag stick en till mig själv.
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte kul att sticka fram och tillbaka, men desto roligare att montera det sedan! ;)

      Delete