Saturday, May 10, 2014

HJÄLP: Kragproblem!


Jag behöver hjälp! Värmlandströjan har varit klar två gånger om – och det kommer hinna bli minst en gång till innan jag är klar. Jag har problem med kragen (säger man krage eller halslinning?) och jag behöver hjälp att tänka.

Tröjan är stickad med några korta varv baktill för att höja upp bakstycket. (Minns jag rätt handlar det om två – eller tre, varv.) Det räckte emellertid inte för den första versionen av kragen blev för rak framtill, vek sig och gav mig strypkänslor. (Ett problem som uppenbarade sig först efter några minuters användande. Den såg bra ut.) Alltså repade jag upp övre delen av tröjan och stickade en ny med korta varv (med vändningarna på framstycket). Det resulterade i och för sig i att halsen fick mer form och att att de akuta strypkänslorna försvann, men den är fortfarande för tight.

Enkel lösning borde väl vara att helt sonika repa upp lite mer än sist och göra om. Men, tröjan är stickad uppifrån och ner och du som försökt repa upp en sådan tröja uppifrån, vet att det blir problem vid varje ökning. (Fråga mig inte hur det går till, men resultatet av stickningen är att jag måste dra ur garnet ur varje ökningsmaska. Lååångsamt jobb. Och tråkigt. Och ganska onödigt?) Alltså kan jag inte repa upp mer än elva varv (dubbelklicka på bilden så ser du i ökningarna/minskningarna hur långt jag repat upp) utan att lägga ner en fasligt massa jobb på det. (De elva första varven har jag redan kämpat med en gång och är därmed lätta att repa upp.)

Så, hur fixar jag till kragen utan att lägga ner allt för många timmar på det? Jag gillar tröjan som sjutton, och den sitter som en smäck. Tröjan kommer att användas här hemma på gården och det gör inget om (nöd)lösningen syns. (Jag struntar med andra ord i om ökningar, minskningar eller omslag vid korta varv syns.)

Ska jag bara repa upp så långt det går och sticka på en ny resårkrage? Eller en i-cord? Eller kan jag forma med korta varv på något sätt så att bakstycket reser sig medan det blir urigning på framsidan. Som sagt, jag behöver tankehjälp. Snälla?

16 comments:

  1. Hej
    Jag vet inte om jag riktigt förstått rätt men jag tror att jag skulle prova att trä in en rundsticka, kanske lite tunnare än den jag använt att sticka med, i första mörkbruna varvet. Klippt av det ljusbruna garnet någonstans på varv et ovanför. Petat upp ett varv och sen dragit upp resten uppåt - med reservation för att du väl får dra upp de överst 11 varven uppifrån.
    Sen skulle jag börja sticka nerifrån den insatta stickan och upp och forma halsen som önskat - inte stickat alla varv hela vägen fram utan vänt innan sk korta varv och sen avslutat med resårkant.
    Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har kanske rätt i det – att jag borde repa upp mer trots allt.

      Var skulle du lägga vändningarna för de korta varven? Fram, på axlarna eller baktill?

      Delete
  2. Ps. Vacker tröja med fina övergångar mellan färgerna - tror säkert att du kan få till det så att tröjan även funkar på tex kalas. Ds

    ReplyDelete
  3. Hej igen
    Tror att jag skulle försöka göra nästan som på en "gammaldags" tröjbeskrivning dvs avmaska (sätta på tråd) mitt fram ganska tidigt och sticka och vända på resten.
    Se de här tröjorna från Tootitosh tex http://tootitosh.blogspot.se/2014/03/triss-i-gront.html eller http://tootitosh.blogspot.se/2014/02/om-att-bygga-upp-en-troja-del-1.html eller http://tootitosh.blogspot.se/2014/02/regnbagsstickning.html
    Ja jag vet att de är stickade på andra hållet jämfört med hur du måste göra men jag tror att det går att få en ide utifrån bilderna. Att "fylla upp" axlarna är nog lite överkurs men mitt fram och sidorna syns bra tycker jag. Avsluta sen med att plocka upp maskor till en resårkant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror jag ska försöka mig på något i den stilen. Tack för hjälpen!

      Delete
  4. Sy. Klipp. Plocka upp.
    Kan det vara något?
    Alltså sy som du tänker dig urringningen.
    Enda idé som faller i mitt huvud :) Skulle vara bra rädd använda själv, men ändå....
    SV
    Tack snälla för kommentar!
    Ja så många år är både bra och dåligt. BRA för att det blev så lång tid, DÅLIGT för att tomheten kanske blir ännu större när nästan som en "epok" går ur tiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är lite tveksam till att klippa eftersom jag egentligen inte riktigt vet hur jag vill ha kragen. (Förutom att den inte ska strypa mig, då...) Och för att jag inte har jättemycket garn kvar om klippandet blir fel och jag måste repa upp och göra om. Men det är kanske något man borde testa någon gång?

      Delete
  5. Jag brukar vända de förkortade varven på axlarna, på framstycket gör jag inga vändningar. Sen brukar jag göra något vidare ringning (heter det så?), just för att undvika strypningskänslan.
    Så jag skulle nog trä en tunnare sticka, precis som Fröken Slöjd skrivit, klippt garnet (om du har kvar så det räcker sen) och jobbat uppåt med förkortade varv över ärmarna och bakstycket. Och en livlina där den tunnare stickan satt, blir det fel ändå så blir det ju mycket lättare att göra om.
    Annars (men nu tänker jag bara fritt då jag aldrig vågat mig på sånt) kanske litet steek fram och sen knappslå, typ farfarströja, som du sen låter vara öppen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Farfarströja hade nog varit snyggt, men... Jag vill ha det som hel tröja. Jag tror jag ger mig på det där med förkortade varv en gång till. Har du en uppfattning om hur många short rows du brukar göra på dina egna tröjor?

      Delete
    2. 2-4 omgångar brukar jag göra, dvs 4-8 varv högre bak en fram (beroende på stickfastheten/garntjockleken, tjockare garn = färre förkortade varv). Men största skillnaden är nog att jag gör vidare ringningar, lägger upp fler maskor om det är uppifrån och ner (eller har fler på slutet om det nerifrån och upp).

      Delete
  6. Min första tanke var att pilla bort resårkanten, sen sy och klippa ur en rund halsringning så djup som du vill ha den. Plocka upp maskor runt alltihop och sticka en ny resårkant.
    Den allra första norsktröjan jag stickade gjordes så (enligt beskrivningen) Kroppen stickades helt rak, sen sydde och klippte man ur för hals och ärmhål Gick hur bra som helst :-)
    Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alltså, jag är lite lockad av att göra det, men som jag nyss skrev till Eva ovan: om klippandet skiter sig och kragen inte blir som jag vill, har jag inte garn nog för att fixa till det. Men jag tror bannemej jag ska testa att klippa både för ärmar och krage någon dag, bara för att ha det gjort. Klarade de av det för hundra år sedan borde vi väl klara det nu också? :)

      Delete
  7. Jättefin tröja! Synd på att det är för trång :( Man skulle kunna sy ett sprund mitt fram och sticka foder för en utvikt lite krage eller en kort knappslå som man kan ha översta knappen öppen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm... Ju fler som föreslår klippande, desto mer sugen blir jag på att göra det. Men jag testar att repa upp en gång till. Det SKA gå :) Tack för hjälpen i alla fall!

      Delete
  8. Jag stickar bara förkortade varv i nacken i stort sätt. Eftersom din kofta går så högt i halsen borde det funka. Men gör med korta vändningar så att du får en rejäl höjning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spelar det någon roll om man börjar med korta short rows och tar längre ovanpå dem, eller om man börjar med långa och avslutar med korta? (Som att man börjar sticka en "triangel" med spetsen neråt i första fallet och en triangel med basen neråt i den andra.)

      Delete