Tuesday, May 27, 2014

Restruteprojekt för gungstolen


På husets framsida finns en liten veranda. När vi flyttade in för ett år sedan, sa sambon att han skulle sitta där med hund, hagelgevär och öl i en amerikansk gungstol om kvällarna. Hunden fanns ju redan för ett år sedan, öl finns i gömmorna, amerikansk gungstol har vi. (Två stycken tack vare morsan som åkt halva västsverige runt för att ge en till sambon i julklapp och en till mig i födelsedagspresent.) Just nu är det bara hagelgeväret som saknas. Fast känner jag honom rätt, kommer det aldrig att bli något. Är det någon i det här huset som vill ha ett gevär, är det jag. (Sambon fullgjorde aldrig sin värnplikt eftersom han vägrade skjuta med gevär.) Hur som helst.


Min gungstol (det är den som hamnat på verandan) har ingen dyna. Eftersom det inte alltid är så behagligt att sitta med bara ben på dynlösa stolar varma sommaragar, bestämde jag mig för att göra något åt det hela. Efter lite rotande i skåp och lådor hittade jag ett gäng mormorsrutor som blev över efter kökssoffefilten. Rotade lite till och hittade några nyanstan vitt bomullsgarn – också de rester från filten. Virkade ihop rutorna enligt den här metoden och virkade "mormorsrutestolpar" runt rutorna. Jag är nöjd. Och det är betydligt bekvämare att sitta i stolen med shorts nu. Enda problmet är tummen...


Ja, tummen. När jag väl kommit igång med virkandet kom jag plötsligt ihåg hur kul det var. Innan jag visste ordet av hade jag rotat fram några hekto superwashull som legat och väntat länge i stashen (sedan 2009, skulle jag tippa) och började virka Little Circle Squares. Jag vet inte hur långt garnet (eller orken) kommer att räcka, men jag siktar på en filt och så får vi se vart det landar. Hur många år det tar att bli klar med den får framtiden utvisa. (Vis av erfarenhet vet jag att man brukar tröttna efter trettio-femtio rutor...)

9 comments:

  1. Det känns som om virkning och mormorsrutor ligger i luften? Efter att inte ha virkat på minst ett år så har jag också blivit sugen, stått och klämt på bomullsgarn och planerat filtar i huvudet... Tack för tipset på Little Circle Squares, det ska jag spara!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, mormorsrutor ligger väl alltid i luften och lurar? :D Eftersom mina virkkunskaper är rätt basala, är det alltid mormorsrutorna jag faller tillbaka på. Vilka garner hade du tänkt använda för filten? Tunna eller tjocka?

      Delete
  2. Jag gillade också Little Circle Squares - och tipset på hur man kan virka ihop rutorna. Det var en ny variant, verka bli väldigt smidigt. Mormorsrutor äger!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nästa utmaning för mig blir att virka ihop rutorna as you go. Men det blir en senare fråga, en sak i taget :D

      Delete
  3. Snyggt! Mormorsrutor rules och restgarner rules :-)

    ReplyDelete
  4. Men åh, så himla mysigt med gungstol på verandan!

    ReplyDelete
  5. Det finns rutor och så finns det rutor. Detsamma gäller med alla olika kombos. Denna dynan har precis allt!

    ReplyDelete
  6. Det här hade jag missat. Mer rutor! Jag älskar rutor! Min gungstol ska också få, någon gång... Just nu står den ju ändå på vinden, där den inga rutor behöver, så det kanske till vintern? Nu finns så mycket roligt att greja med ute, så då är inte virkning prioriterat

    ReplyDelete