Monday, May 19, 2014

Lammen


Det är drygt en månad sedan sista lammet föddes. Nio av tio tackor lammade och av de sjutton lamm som födddes är det sexton stycken som idag hoppar runt i hagen, sex tacklamm och tio bagglamm. (Det sjuttonde var dödfött.)


Vi kom lindrigt undan vid lammningen, det dödfödda lammet till trots. Tackorna skötte jobbet själva, även om vi i några fall fick hjälpa till så att lammen verkligen fick sitt första di. Inte alla tackor fattar vad det hela handlar om och alla vill inte stå still – och bryr sig inte ett skit om miniatyrerna som plötsligt finns med dem i boxen. Det hela ledde till att jag lärt mig mjölka får. (En del fick extra ur nappflaska det första dygnet.) Man kan väl säga att det är en av de saker jag som sjöman aldrig trodde att jag skulle behöva lära mig...


Fast i och för sig, vi hade en tacka som stötte bort sitt sistfödda lamm... Men det ordnade sig till det bästa när en annan tacka rätt otippat adopterade lillan. Att just den tackan fick tvillingar, varav den ena var det dödfödda lammet, var liksom tur i oturen. Otur att förlora ett lamm, tur att det blev en spene över och att vi slapp flaskmata. För hur sött det än verkar att mata lamm, är det ett jäkla arbete.


Så, vad ska vi göra med sexton lamm, tänker du? Jadu... Några behåller vi för avel, några kommer förhoppningsvis att flytta till nya hem och resten hamnar i frysboxen. I år när vi har så många lamm, kommer vi skicka dem till ett lokalt slakteri. Det kommer också att innebära att vi får sälja vidare köttet till kund, så någon gång fram i början på 2015 när våra lamm vuxit till sig tillräckligt, kommer det finnas lammlådor till försäljning. Lagom till att det kommer ett nytt gäng med små ulliga saker som säger bäää.

7 comments:

  1. De är ju precis hur söta som helst! Den sista bilden är en favorit.

    ReplyDelete
  2. Dom är verkligen mysiga. Lammkött är jättegott, så det vill jag gärna boka en låda när det blir dax :-)

    ReplyDelete
  3. Jättefina verkligen! Kul att det blev så många fina lamm, fördelningen är väl som alltid fler handjur än hondjur. En fördel med det är väl i och för sig att de ger mat istället. Lycka till med alla bän.
    /Paulina

    ReplyDelete
  4. De är ju närmast olagligt söta alltså!
    Se'n är jag ju en så'n där som faktiskt tycker de är väldigt goda också, så bodde jag närmare skulle jag boka direkt :D
    Lycka till med småttingarna!
    Och den "udda" fyrbeningen kanske lär till vallare :D

    ReplyDelete
  5. Fasiken vad avundsjuk jag är! Vill också ha får och inte bo i storstad. Jag kampanjar hårt här hemma... ;)

    ReplyDelete