Friday, May 30, 2014

Hur stor är en filt?


Om du säger att den perfekta filten är 90 x 90 centimeter blir jag glad, för då är jag klar. Fast jag måste erkänna att jag i så fall tycker att den ser lite väl liten ut...


Så här efter en knapp vecka och 82 rutor, börjar orken (och garnet) tryta. Jag inser (åter igen) varför planer på stora filtar så ofta verkar komma av sig och sluta i en babyfilt – eller som döda UFO:n.


Fast om det är trist att det tar lång tid att få ihop tillräckligt med rutor för en normalstor filt (hur stor nu en sådan är...), är det desto roligare att konstatera att det här projektet redan knaprat i sig ett dryg halvkilo garn. Garn som legat i hyllorna i fyra år. (Jag börjar bli duktig på det här med att bränna stash.)


Och hur det än är med virkningen och lusten att göra 80 rutor till, har jag absolut nada lust att sticka just nu. Jag har fått en seriös sticköverdos. En sån som gör att man faktiskt vill sluta. I alla fall ett tag. Virkning får ses som rehab i det här sammanhanget.

13 comments:

  1. 90x90 låter tyvärr lite litet, jag tycker allt du får virka några rutor till:) så att du kan göra den mer lång än bred i alla fall.

    Träffade din pappa på jobbet i veckan, han sa att era lamm var otroligt söta! :)

    ReplyDelete
  2. Det är aldrig fel att alternera mellan virkning och stickning. Det är bra både för inspirationen och nackar/armar =D

    Filten kommer att bli jättefin oavsett om den är liten eller stor. Just nu hör den nog till epitetet "liten och naggande god".

    Trevlig helg på sig

    ReplyDelete
  3. Åh härliga mormorsrutor! Men jag vet, det är drygt... bara de första är kul. Tyvärr, för jag älskar rutorna och skulle gärna ha dem "överallt"!

    ReplyDelete
  4. Men en sån himla fin bebisfilt I alla fall (om du nu har tröttnat... :-D)

    ReplyDelete
  5. Om du vill ha en vuxenfilt (160X200) har du nååågra rutor kvar. =) Eller, virka ihop dem du har och full på vart efter lusten tillåter. Färgerna är ljuvliga och så smart projekt för att tömma dinglande garnhyllor.
    Hoppas att allt är bra med dig!
    /kram

    ReplyDelete
  6. Jag menade 130X200 och inget annat. =)

    ReplyDelete
  7. Så fint det blir! Bare se på de fine bildene du har tatt, og tenk på hvor deilig det skal bli å ha et helt nytt og fargerikt teppe du kan slenge over knærne når det blir kaldt utpå sensommeren. Kanskje det hjelper på motivasjonen? :)

    ReplyDelete
  8. 90 x 90 er en fin babystørrelse, men det var kanskje ikke det svaret du ville ha? :)

    ReplyDelete
  9. Jag blir helt knas av de fina färgerna! Du får fortsätta på den när du har pausat lite :-)

    ReplyDelete
  10. Eehrm... den perfekta babyfilten kanske är 90x90... Fint som snus blir det i alla fall oavsett storlek! :)

    ReplyDelete
  11. den är grymt fin i alla fall, och storleken är perfekt till barnfilt

    ReplyDelete
  12. Det får bli ett kuddfodral annars :)

    ReplyDelete