Wednesday, May 7, 2014

Hur man randar hysteriska garner på ett schysst sätt

Vi är väl ett ganska stort gäng stickare som sitter med hyfsat stora restgarnslager, inte sant? Sådant garn som vi för allt i världen inte vill slänga (slänga garn, är du riktigt klok?!), men som vi ändå inte vet vad vi ska göra med?

Jag har hittat lösningen. Inte för att restgarnssockar är något nytt under solen, men jag som aldrig varit speciellt bra på att se vilka färger som passar tillsammans, har nu äntligen fått hjälp att knäcka koden. Jag har nämligen hittat det ulitmata receptet (Ravelry-länk) på att matcha hysteriskt olikfärgade garner.

Blender Socks (vanlig blogglänk) är reggat som ett gratismönster på Ravelry och det var där jag först hittade det. Egentligen är det inget sockmönster utan mer ett tips på hur man kan randa garner av helt olika färg och reptetionslängd på ett schysst sätt.

Bilden ovan är från mitt senaste sockprojekt där Anna var snäll och skickade över restgarner för Lettlandsprojektet. Jag hann knappt få garnerna ur påsen innan jag fått upp garnet på stickorna. Jag har inte en aning om vad det är för märke på något av nystanen jag använt i det här projektet, men det har varit en sån där riktig kanonstickning – kvalitet- och färgmässigt. Jag hade gärna lagt det där paret i min egen socklåda...

Jag erkänner att jag är lite frälst. Jag har stickat efter "receptet" med melerade garner, randiga garner, engärgade garner... Min Värmlandströja är ett exempel på hur det kan se ut när man kör en av de båda metoderna i enfärgat. Fast det är med randiga garner och melerade garner med lite längre printningar som mönstret gör sig bäst. Och skulle man tycka att det blir lite för "oroligt" med kraftigt melerade eller "prickiga" garner, kan man upprepa färväxlingarna lite oftare, det lugnar färbilden.

Avslutar med att dela bilderna som ligger i mönsterprofilen för Blender Socks. (Givetvis med Heathers godkännande.) Jag tycker att det ser skitsnyggt ut, men hade aldrig försökt mig på att matcha de där garnerna. Inte innan jag hittade "receptet". Nu hade jag gärna sett att jag haft de där snuttarna hemma...

13 comments:

  1. Jag har precis lärt mig att spinna nytt garn av restgarner. Så här slängs ingenting heller :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som något du får ta och lära mig... ;)

      Delete
  2. Superfina! Det mönstret ska jag kolla upp

    ReplyDelete
  3. Det finns tonvis med superfina sockor i bloggvärlden, men dina var snyggast!! Det där måste jag kolla in.

    1. Så söt du är. Annars tror jag att jag fått till det rätt bra med restgarnerna du skickade också. Är i alla fall nöjd själv. Just nu är det huvudsaken :P

      Delete
  4. Kul att du gillar garnet, särskilt eftersom de båda nystanen i den övre bilden är färgade av mig själv :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nice! Kan du tänka dig att avslöja vad det blå-turkos-lila kommer ifrån? Me want more! :P

      Delete
    2. Jag färgade det med Dineke när jag bodde i Holland, kanske hon vet :)

      Delete
  5. Det blir så stilig med den blandingen! Jeg tenker at halser og fels barnehagegensere kunne ha gjort seg i samme blandestil.