Thursday, May 15, 2014

En väldigt fin film om ett väldigt litet spinneri

I jakt på ett spinneri som kan ta emot ull för lönespinning, hamnade jag på Wålsteds Textilverkstad. Deras hemsida har fått sig en rejäl uppfräschning sedan jag var där sist – och en väldigt fin film där Sonia, som idag driver spinneriet, berättar om arbetet med maskinerna, ullen och historien bakom det. Det är något med småskalighet, familjetraditioner och textilt hantverk som gör mig lite gråtmild. Jag tycker att du ska se den du med.

6 comments:

  1. Tack för det tipset, Elin! En sån fin film! Nu måste jag skaffa får så jag kan få ull att skicka dit ;) .

    ReplyDelete
  2. Blir sugen på ett studiebesök

    ReplyDelete
  3. Tack för att du la ut filmen. Den värmde i hjärtat. Underbart med människor som brinner för hantverket så som de gjort i generationer.

    ReplyDelete
  4. Jag har fnuttat runt hela dagen men här fick jag 5 minuter vila och återhämtning. Jag blev alldeles stilla och upptäckte att jag satt och log...

    ReplyDelete
  5. Fantastiskt fin! Jag var där förrförra sommaren och hade förmånen att få en guidad tur av Sonia, det var så roligt att få se alla maskiner och all ull.

    ReplyDelete