Sunday, May 4, 2014

Bloppis: Ullgarn


Dags för de-stash. Börjar med Sandnes Peer Gynt. Peer Gynt är ett rent ullgarn i DK-tjocklek. Varje nystan väger 50 gram och mäter ca 91 meter. Rekommenderade stickor 3,5–4 mm. Rekommenderad stickfasthet är 22 maskor ger 10 cm. Handtvättas.

Helt suveränt att sticka tovade vantar (eller andra tovade grejor) av. (Ett jättebra mönster på tovade vantar i Peer Gynt finns på  Barbros stickning.) Förutom massor av tovade vantar har jag stickat två tröjor i det, en Offe och en Beata. (Design från Tummelisa.) Klassiskt lusekofte-garn.

Pris: 20 kronor per nystan plus frakt. (Pris i butik ligger runt 30 kronor.) Vid köp av 20 nystan eller fler står jag för frakten.

Färger:
(För information om färbad, klicka på respektive garnfärg för länkning till min Ravelry-sida.)

Mörkblå
: 2 nystan
Ljusblå: 7 nystan
Röd: 3 nystan
Ljusgrå: 14 nystan
Mörkgrå: 8 + 8 nystan (två färgbad, totalt 16 nystan)
Naturvit/beige, melerad, tweed (längst ner till vänster i bild): 9 nystan
Vit: 5 nystan
Oblekt vit/naturvit/off white: 20 nystan. Obruten förpackning om 20 nystan.

Jag har katt och hund i hemmet. Det är sannolikt att den ena eller den andres päls har kommit i kontakt med något av garnerna. Det enda garn som bör vara fritt från djurens päls är det naturvita garnet som ligger kvar i obruten förpackning.

Kommentera nedan, PM:a mig på TheSeaman på Ravelry eller skicka ett mejl till the_seaman (at) msn.com om du är intresserad. Uppdaterar garnmängden på sidan allt eftersom.

1 comment:

  1. TACK!
    Du länkade till Barbros stickning. Jag började tro att hon gått och dött eftersom hennes gamla hemsida inte fanns längre. Det var tydligen bara så att hon bytt leverantör och adress.
    Dessvärre behöver jag INTE stasha på mig nåt garn.

    ReplyDelete