Sunday, April 13, 2014

In the making



Efter hemkomst infann sig den stora tomheten. Allt man planerat för i en månads tid blev så övermäktigt att man liksom säckade ihop. Värmlandströjan provades på heltid men behöver justeras och hamnade sådeles över en stol i köket. Papillion (bilden) som förgyllt mina två sista ombordveckor hamnade slängd över en pall i stickrummet.

Istället grabbade jag tag i mitt monstersockprojekt som legat i ide under påmönstringen. Någon gång sent förra året, lovade jag att sticka tretton par raggsockar till ett ålderdomshem i Lettland. (Ni som minns Stickhjälpen kommer kanske ihåg Palīdzēsim? Tyvärr upphörde inte hjälpbehovet när stödorganisationen gick i graven. Jag har fortsatt att skicka stickat till dem då och då och när de frågade om jag kunde värma åldringarnas fötter kunde jag liksom inte säga nej...) Jag har plockat ihop vad jag själv har, tiggt till mig lite sockgarnsrester av vänner och dragit igång. Hittills är fyra par avklarade, ett femte par in the making. Lagom hjärndött för att gå per automatik när de grå inte vill medverka i någon högre grad. (Om någon där ute vill hjäpa till, antingen genom att sponsra med garn - restgarner är mer än välkomna, eller genom att själv sticka ett par sockar, får du gärna höra av dig! Det finns ingen deadline i dagsläget. Inte mer än att de ska levereras innan nästa jul.)

Och så spinner jag. Startar ljudboken och låter händer och fötter göra jobbet. Funderar på om det inte är dags att ta tag i fiberstashen också.... Fast å andra sidan, så länge det inte ökar dramatiskt (och här undantar vi helt och hållet de elva ullproducenterna och deras avkommor ute i ladugården) får det ses som okej. Man kan inte göra allt på samtidigt och på en gång.

7 comments:

  1. välkommen hem! jag har saknat dig!!!

    ReplyDelete
  2. Jag skickar gärna sockrester till dig, om självrandande är ok?
    Välkommen tillbaka och hoppas att vi kan ses och klappa lamm snart! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Självrandande garner värmer också, har jag hört ;) Mejlar dig!

      Delete
  3. Kom över till oss och sticka på torsdagarna 10-14. Till stugan på Hunneberg:)
    Annica Kreativa Händer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för inbjudan! Ska försöka komma förbi någon gång!

      Delete
  4. Ska det vara tunt garn eller duger det med Big fabel och raggi?
    /Glad påsk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ju tjockare desto bättre! Jag mejlar dig!

      Delete