Thursday, April 10, 2014

Home again


Jag är hemma igen och jag välkomnas av regn, en hyperglad hund och småttingar i ladugården. Häromdagen uppdaterade jag min Facebookstatus med orden"Home - and never again sammanfattar den här månaden ganska bra." Och så är det. Ombordtiden har inte varit dålig och inte hemsk, men den har fått mig att åter inse att jag har värderingar och uppfattningar som jag inte är brerdd att rucka på. Att jag inte vill jobba på en arbetsplats där man systematiskt negligerar säkerhetsarbetet. Där man utsätter sina kollegor för högriskarbeten utan att reflektera över det. Och jag vill inte jobba på en båt där alla snackar skit om alla. Jag ska inte tillbaka, men nytt båtjobb är på G, så vem vet, kanske är jag till sjöss snart igen. Kanske inte. Tiden får utvisa.

Nu är det vänner, stickning, spinning, sömnad, trädgård, lamm, fårhage och lättare renovering som står på listan. Efter en månad i en sluten verkstad och med mycket tid att tänka, har jag redan gjort upp planerna. De ska bara sättas i verket.

Såg dessutom att Dödergök startat en sockutmaning. Jag är fortfarande igång med min "tio tröjor på ett år"-utmaning och låter sockstickandet vila (okej, det är inte helt sant, men mer om det en annan dag), men det påminner onekligen om den där sockgarnsutvärderingen jag skulle göra. Den kommer att dyka upp inom kort. Dessutom är någa projekt klara att visas upp.

Så, jag drar igång. Börjar med att visa en bild på en av dagens färskingar i ladugården. Sex småttingar än så länge. Fler bör komma inom kort.

4 comments:

  1. Go girl! Härligt med människor som du som verkligen vill jobba säkert!

    Må gott!

    ReplyDelete
  2. Borta bra hemma bäst alltså!? =)
    Välkommen hem på torra land.
    /Anna

    ReplyDelete
  3. Heja dig! Och vilka sötingar du fick komma hem till :-)

    ReplyDelete
  4. Jag gillar verkligen det med dig, att du så tydligt vet vad du vill och vågar säga ifrån!

    ReplyDelete