Wednesday, April 23, 2014

Gårdsliv light


Det går inge vidare med bloggandet. Jag stickar raggsockor för glatta livet och ärlig talat - när har någonsin ett par raggsockar sett heta ut på bild? Sådär kul att fota.

Annars har den senaste tiden mest handlat om gården. Vi har blivit med trakor. Jag ville ha en sån där stor grön sak (läs John Deere) men det kan hända att det låg några hundra tusen mellan de gröna och den roströda som till sist landade här. (Behövar jag säga att jag inte vunnit på Triss än? Jag har budgeterat för det i år, men butikspersonalen väljer hela tiden fel lott åt mig.) Det är ganska många speciallösningar och "kom för sjutton ihåg att" för att hantera den här gamla Fergusen från 60-talet, men retro är hett, inte sant? Och det bästa av allt, det kom med en betesputs också! (En betesputs är som en gigantisk gräsklipparaggregat man sätter baktill på traktorn och som hackar sönder gräset. Man använder den för att "städa upp" i hagen, inte för att ta hö. Får gillar inte högt eller grovt gräs, så emellanåt får man slå det så det kommer nytt fint gräs som duger till de kräsna djuren.) Nu är det bara plog, harv och några grejor kvar, sen jäklar... (Sen jäklar måste jag köpa lite mark så jag har något att leka med redskapen på... Visste att det var något jag missat!)


Sedan har det byggts sommarhage och varit fårsläpp. Jisses vilken röra, att få tackor och lamm att gå i samma riktning är fankemej inte lätt – inte när det efter ett halvår i ladugården plötsligt finns grönt gräs överallt. Och särskilt som att småttingarna aldrig sett himlen innan.

Sedan flyttade ankorna ut i trädgården och det blev jättetydligt att Sören och Sören är skittaskiga mot Sören och därför kommer de att dö eftersom Sören är minst (myskankshanar ska - säger de som kan och vet, gärna vara lite mindre) och snyggast. Apropå fjäderfän och dö så slaktades det tupp i förrgår. Han var god efter två timmars kokning, serverad med currysås och ris igår – trots att han var över året när han gick vidare. Resten av hönsen har (nästan) hittat ut ur hönshuset. De som köptes som kycklingar i höstas har aldrig sett himlen tidigare de heller och är inte speciellt pigga på att komma ut i friheten. Det är bara att konstatera att höns är ungefär lika dumma som får.


Vidare har jag lagt i högväxeln i trädgården och mejar ner i stort sett allt som kommer i min väg. Jag är särksilt förtjust i den där mastodontsekatören med rejäla hantag som man knipsar lite tjockare grenar med. (De grenar som en vanlig sekatör inte klarar av.) Ett verktyg jag aldrig tidigare vetat att har jag saknat. Grönsakslanden är under planering och snart hoppas jag att fem kubik jord landar ute på parkeringen. Utekrukorna är planterade och inneväxternas omplantering står på tur. Jag tror jag kan fortsätta ett bra tag. Det lär inte ta slut på grejor att göra i alla fall. Fast jag tycker att jag snart är värd att få sätta mig ner och finsticka lite.

För när det kommer till kritan, är det rätt skönt att vara sjöman. Inte alltid när det rullar och man är sjösjuk eller är tvungen att vaska däck med syra (inte det allra roligaste jag vet), men absolut när man kommer hem och har betald ledighet lika länge som man har jobbat... Eller de där snortidiga mornarna när man är ensam på däck eller de där sena kvällarna då man gör klart för ankomst och det är fullt av mareld i de blöta trossarna, eller...

7 comments:

  1. *hahaha*...jag riktigt ser framför mig, hur du går bärsärk i trädgården och bland tuppar och annat! Ditt inlägg blev mitt "dagens garv" :-)

    ReplyDelete
  2. Livet på landet är härligt :)
    Vår John Deere ser också ut som eran ungefär, eller det kanske inte är någon John Deere....men funkar gör den iallafall.

    ReplyDelete
  3. Vi har också just blivit med traktor! En lika röd & fin (hrm hrm) som er! Fast Volvo BM. Från 67! Lätt coolt att traktorn är äldre än mig själv. Vi hade gärna också haft en grön John Deere. Men inga triss-vinster här heller. ;)

    ReplyDelete
  4. Vi har också just blivit med traktor! En lika röd & fin (hrm hrm) som er! Fast Volvo BM. Från 67! Lätt coolt att traktorn är äldre än mig själv. Vi hade gärna också haft en grön John Deere. Men inga triss-vinster här heller. ;)

    ReplyDelete
  5. Tja vad kan man säga, en Sören är nog tillräckligt. (*L-)
    /Anna

    ReplyDelete
  6. Här är bloggen också sorgligt negligerad just nu.....
    Sickar istället, och dregglar avundsjukt över ditt lantliv :)
    Läste neråt lite och säger bara HEJA vad gäller säkerhetstänket!

    ReplyDelete
  7. Ditt liv är så mycket annorlunda än mitt. Traktor, djur, hav... Riktigt kul att läsa om alltihop

    ReplyDelete