Friday, March 21, 2014

Tokyo




Årets andra tröja (av planerade tio) gav mig tennisarmbåge. Jag kan inte säga att den var en ren fröjd att sticka, men den var klart värd besväret för den sitter som en smäck. Mönstret heter Tokyo och har en ganska enkel konstruktion. Tröjan stickas i två T-formade stycken som sys ihop. (Jag funderar på att sticka en i samma modell, men utan weave and box-mönstret.)


Det melerade garnet heter Mirasol Hacho och hamnade hos mig via ett hemlisbyte för ett gäng år sedan medan det ljusgröna Lerke från Dalegarn kompletteringsköptes för den här tröjan. De fungerade bra ihop, garnerna, men jag tror inte att jag någonsin kommer använda mig av Lerke igen. Det är sladdrigt, löst spunnet och splittar sig mest hela tiden. Till skillnad från Hacho som är ett hårt tvinnat runt garn.

Garnekvationen för den här tröjan hamnade på ynka 100 gram minus i stash: jag behövde 250 gram Lerke för att "bli av" med 100 gram Hacho. Men vad fasen... Bättre det än att köpa allt nytt?

Jag har en hel del Hacho kvar. Om du har tips på projekt som passar till hysteriskt spräckliga garn får du gärna tipsa!

9 comments:

  1. grymt snygg, både modell och tröja

    ReplyDelete
  2. Så himla snygg tröja! Och den passar dig perfekt :)

    ReplyDelete
  3. Tack för tipset, jag har en del mirasol liggande här också, enfärgat garn däpmar ju fint, stilig modell :)

    ReplyDelete
  4. Toppensnygg,både du och tröjan !
    Gro

    ReplyDelete
  5. Vilken fin! Dessutom passar färgen dig som hand i handske tycker jag :) Har du det bra där ute på havet? Kram!

    ReplyDelete
  6. Jag använder för spräckliga garner till saker i avbruten mosstickning. Broken seed stich på engelska. Men man måste ju ha ett enfärgat garn att ha som bas.

    Tack för en fin blogg!

    /Lisa

    ReplyDelete