Tuesday, March 18, 2014

Hytten


Det här är min hytt. Rätt stor, skulle jag vilja säga. Någonstans runt 20 kvadrat. Båten har ett gäng år på nacken och det syns även på inredningen i hytten (så som att soffan ser lite lätt sunkig ut trots att någon bytt överdrag de senaste 20 åren) men den är helt okej. Huvudsaken är egentligen att kojen är skön att sova i och det är den. Sover alltid som ett litet barn ombord. Det är något med dunkandet från maskinerna. Jag har (så klart) en egen toalett också, men där ser man definitivt att båten inte är purung så jag väjer helt enkelt att inte dela med mig av just den vyn. Ni missar inget, jag lovar.

16 comments:

  1. Tja, den är i storlek med min första lägenhet (23,8 kvadrat), så det tycker jag låter väldigt stort och bra för att vara en hytt på en båt! =)

    ReplyDelete
  2. Oj, så stort trodde jag inte att man fick bo när man jobbar ombord på en båt. Flera bra ställen att sticka på också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är lite speciellt på den här båten måste erkännas. Hon har ett enormt bygge. (Bostadsdel) Vanligtvis är hytterna lite mindre. Fast stickar gör jag mest i sängen. Sofforna har suspekta fläckar...

      Delete
  3. OJ! Jag håller med Medea, hade verkligen inte föreställt mig så stor hytt. Men vad vet jag, jag har ju bara hängt i försvarets hytter...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Går inte riktigt att jämföra det här med försvaret... :P

      Delete
  4. Oj, vad fint det ser ut! Föreställde mig något helt annat, typ våningssängar á la modell mini, men ser väldigt trevligt ut! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nä, alla har var sin hytt med toalett. Och min hytt är liten i jämförelse med befälens... :P

      Delete
  5. Hur länge brukar du vara ombord åt gången?
    Nu vet jag vad du pratar om när man har damm precis överallt ;)
    Sista dagen i Slite för mig imorgon, otroligt kul att ha varit här och sett det

    ReplyDelete
    Replies
    1. En månad till sex veckor är vanligast. Här kör man en månad ute, en månad hemma.

      Så, har dammet besvärat dig? Nyfiken som jag är undrar jag vad ni hade för skyddsutrustning? Synd att jag inte såg din kommentar tidigare (har varit i Kaliningrad), du hade kunnat få komma ombord och se hur vi har det :D

      Delete
    2. ...för vi ligger till kaj sedan tolv i förmiddags...

      Delete
    3. Och jag hittade tillbaks först nu. Åkte mitt på dagen den 19:e...
      De som jobbar länge inne i dammet har friskluftsmasker, jag har bara pappersmask när jag är inne och inspekterar.

      Delete
  6. Å, compact living - det har jag alltid gillat! Ser jättefint och oväntat hemtrevligt ut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enda nackdelen med det här är att möjligheterna att anpassa hytten till ens egna behov och önskemål är ganska små. Jag gillar att ha gröna växter ombord, men sannolikheten att de hade dött när jag åker hem är överhängande... Dessutom är folk fortfarande lite skrockfulla. Blommor ombord menar otur. Å andra sidan säger man detsamma om kvinnor. och vi är två nu, tre om några dagar.

      Delete
  7. Finns få ställen jag sover så gott på som jag gör ombord, det är överhuvudtaget en skön känsla på båtar modell större (har aldrig varit på något mindre än en bogserbåt). Fast en nackdel finns - skön suger verkligen - jag får en helt otrolig aptit...
    Ha det gott tills vi ses på landbacken!

    ReplyDelete
  8. Din hytt ser större ut än dom på Rederiet ju, haha ;)

    Nog för att jag bara har sovit på fritidsbåt men jag håller med. Det är fantastisk på natten när vattnet kluckar och på dagen när man åker och motorn brummar :)

    ReplyDelete
  9. NU fattar jag! The knitting Seaman liksom... lite trög och dålig på att läsa inlägg skyller jag på ;-)
    Spännande att ta del av ditt jobb!

    ReplyDelete