Monday, March 24, 2014

A day like this



Idag är en sån där dag då man faktiskt gärna är på sjön. Solen skiner och vattnet är nästan helt stilla. Om det inte varit för kylan, skulle man kunna tro att det var sommar.

Jag har ägnat vakten åt att knacka bort gammal cement från kopplingsstationen. Varje gång man kopplar och kopplar loss rören, rinner det ut lite cementpulver. Sedan rengar det på det, cementen brinner (härdar) och sedan är det inte så lätt att få bort längre. Vi använder syra för att tvätta bort cement, men har det blivit för många lager biter inte syran och man får ta fram hammare eller rostpistol istället.

Jag var volontär på det jobbet idag. Alternativet hade varit att tvätta med syra. Det gillar jag inte. Mest för att syran retar i halsen och ger en att hosta. Skulle man göra det helt rätt, skulle vi ha ordentliga andningsmasker. Men vi gör det inte helt rätt av tusen dåliga andledningar. Och jag, jag väljer för en stund att glömma bort det faktum att jag är skyddsombud. (Man kan inte ta alla fighter och det finns tyvärr arbeten som är mer allvarliga ur säkerhetssynpunkt än det här. Jag väljer att bråka om dem istället.)

Hur som helst. När vakten är över kan man göra lite vad man vill. Jag satt ute en stund och njöt av solen. Men sen blev det kallt och jag bestämde mig för att ta en bastu istället. Om jag bara kommer på hur det jäkla aggregatet fungerar... 

1 comment: