Wednesday, February 12, 2014

Vasalopp och sjömansliv



Jag har varit Sälen en vecka. När jag ställde mig på mina sprillans nya längdskidor för tre veckor sedan, räknade jag ut att det var tio år sedan jag åkte längdskidor sist. Tur att skidåkning är lite som cykling – har man en gång lärt sig, kan man. Typ. (Det sitter i kroppen, man får bara se till att gräva fram det.) Jag fick ihop 15 mil under veckan och kände att rytmen kom tillbaka. Om tre veckor är det dags för Vasaloppet. Om allt vill sig.

För det finns en risk att en för mig okänd man på en cementlastare i Östersjön sätter stopp för min Vasadebut. Du förstår, jag blev erbjuden ett jobb. På sjön. Och klart som korvspad att jag tog det! Men det innebär ju också att jag har en avlösare som vill hem. Frågan är hur gärna han vill hem när Vasaloppsstarten går...

Hur det gick med jobbet som personlig assistent? Jag valde att sluta när jag fick chansen att gå till sjöss igen. För den här gången. Jag stänger inga dörrar där. Hittar man bara rätt brukare kan man ha hur kul som helst.

13 comments:

  1. Oj, du går till havs igen! Har hört det förr av äldre sjömän (på en eller annan isbrytare), att har man väl gått till sjös, så funkar inte "ett vanligt liv" någon längre tid sedan... =)

    Hur tror du att klarar du av att vara borta från hund, djur och gård? Sådant tenderar, iaf för mig, också att bli beroendeframkallande. =) Hur länge blir du borta "i stöten"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. I ärlighetens namn hade jag kommit över det där. Nästan. Att vilja ut igen. Men vad fasen, när man får chansen. Jobben växer inte på träd där ute.

      Tror det kommer bli tufft utan Eddie. Fåren går nog bra. Men hunden... Vi får se. Blir ute en månad, sedan får vi se.

      Delete
  2. Grattis! Härligt att du får göra det som du vill. Fast jag hoppas att du får skida också. Nu när du ändå tränat lite. =)
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vete fanken vad jag vill längre, men jag kan i alla fall. :D

      Delete
  3. En liten fågel kvittrade att det kanske skulle bli sjön igen. Gissar att du är överlycklig. =) Men Vasaloppet, hur tänkte du nu? Ska man inte börja med något lagom långt, eller i alla fall ha några fler mil i benen? Ha ha du kommer att klara det galant om jag känner dig rätt. /kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sådana där djur brukar vi kalla sladdertackor här, inte kvittrande fåglar :D

      Ska man tänka när man anmäler sig till ett lopp? Den delen av det hela missade jag... :S Nu tänker jag mest att det ska gå. På något sätt. Bara det finns spår. Utan spår blir det jobbigt. Däremot vet jag hur jag ska lägga upp träningen bättre inför nästa års Vasa... :D

      Delete
  4. Hejja, vilket det än blir! Coolt med Vasalopp tycker jag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Innebär det att du hänger på nästa år, Maria? :P

      Delete
  5. Vissa människor tänker för mycket innan det gör något andra får saker och ting gjorda :-)
    Det går nog fint med loppet bara det finns snö så det räcker och en sjöman på cementlastaren med förståelse och tålamod...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibland tänker jag på tok för mycket och ibland inte alls. Hade varit schysst med något slags mellanting :P

      Delete
  6. Men vafan mamma... Till mitt försvar så blev jag tvungen att hinta om att du inte skulle vara hemma när hon pressade mig om stickning och vin -.-

    Duktig du är som åkt några mil iaf, känner jag dig rätt kommer du i mål på ren tjurskallighet! ;) Jag har pratat med tränare här i borran och ska börja brottas igen, skulle egentligen börjat förra veckan men enligt lagen om alltings jävlighet blev jag sjuk.. Nya tag nästa vecka :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja ja, det sätter ju nivån för vad jag kommer säga till dig i fortsättningen... Planera du för april så dyker jag upp :) Och så kan du ju hinta om när du fått tummen ur och faktiskt gått på träningen och inte bara tänkt ;)

      Kram

      Delete
  7. Till sjöss?! Så himla kul med nytt jobb :-). Vasaloppet. Njaää. Själv sparar jag mig till Tjurruset i september. "Bara" en mil.

    ReplyDelete