Wednesday, February 26, 2014

The Wonder Machine


Jag skulle vilja göra ett inlägg om det suveräna med att ha en fristående centrifug i hemmet. Berätta hur snäll min holländska väninna var när hon inte bara fyndade en åt mig för fjuttiga €10 på en loppis i Haag, utan dessutom slängde in den i sin bil och tutade upp till Sverige.

Jag hade kunnat berätta hur fruktansvärt effektiv den där lilla maskinen är, hur mycket vatten som faktiskt pressas ut ur kläder och ull på bara någon enstaka minut och hur mycket snabbare det går att torka grejorna efter att de besökt snurrmaskinen. Hur mycket den underlättar mitt ulltvättande och att jag faktiskt får även mina ullplagg tvättade (kanske främst sockar) med jämna mellanrum eftersom jag vet att det tar nada tid för dem att torka.

Jag skulle kunna berätta att jag kallat den för "The Wonder Machine", för det är precis vad den har varit. Fram tills nu. Nu har jag insett att även mirakelmaskiner har en baksida och att det kan gå snett.


Fråga mig inte hur det gick till, men tröjan fastnade i något. Resultatet ser ni själva. Det är inte meningen att man ska kunna sticka ut handen genom magen på den. Inte se rakt igenom den heller. Om jag är förstörd? Inte lika förstörd som tröjan, men lite surt är det. Min garderob är inte så stor och just den här tröjan har spelat en högst betydande roll i mitt liv de senaste månaderna. Men hoppet är inte ute. Jag vet att jag har resterna från stickningen någonstans. Hittar jag bara dem, kommer jag dra igång projekt Sweater Rescue. Jag har nämligen en helt suverän bok från typ 1900 blankt som med stor tydlighet visar hur man lappar och lagar även de mest hopplösa fallen.

To be continued...

13 comments:

  1. Replies
    1. ... så kan man också säga. Önskar bara att den käkat ospunnen ull istället... :S

      Delete
  2. Aj aj vad surt! Jag har gjort något liknade, då jag bodde i hyreshus och hade tillgång till en sådan maskin. Jag missade att stoppa ner ett par barnbyxor ordentligt, så de klämdes fast när jag stängde locket och vips så hade byxorna ett gigantiskt hål. Sedan dess har jag alltid centrifugerat med största försiktighet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kommer helt säkert vara lite försiktigare i fortsättningen. Eventuellt inte ha lika mycket grejer i den på samma gång, typ... :(

      Delete
  3. Usch, det där var inte kul! Det var ju inget litet hål, heller. Hoppas du hittar restnystanen i alla fall.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nä, den drog upp en hel del. Men det går nog kanske eventuellt att fixa... Hoppas!

      Delete
  4. Oj! Jobbigt läge. Men det finns många kul sätt att lappa på. Hoppas du kan fixa det på ett bra sätt :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är faktiskt så att jag nästan ser fram emot det. Har en jäkligt bra bok om lappning och lagning, som sagt... :D

      Delete
  5. Men du skulle klä i ett stort rött hjärta på magen

    ReplyDelete
  6. Tyckte mig se dig på Dalskidan i Sälen idag?! Jag jobbar extra där och tyckte mig känna igen ett ansikte. Och en sjal! Du pratade med någon ur personalen och verkade upptagen och sen var jag upptagen så jag hann inte säga något.. Men jag följer din blogg och tycker den är trevlig! // Karin

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst var jag på Dalskidan. Den där affären är som en snuttefilt för vilsna skidåkare. Fast direkt upptagen var jag väl egentligen inte, nästa gång får du säga hej! (Var det du som stod i uthyrningsavdelningen?)

      Delete
  7. Men nej! Hoppas den går att rädda.

    ReplyDelete