Friday, January 3, 2014

Stickmålen 2013 – check!

Jag är mycket för att sätta upp mål. Något med att jag alltid vill bli lite bättre på något, alltid ha något att jobba mot och alltid ha något slags rekord att slå. Tävlingsmänniska de luxe, skulle man kunna säga. Inte alltid en så bra eller ens rolig egenskap, men jag har lärt mig leva med den. Och dämpa den.

Jag hade två (försiktiga) mål på stickfronten för 2013. 
  1. Sticka och avsluta sex tröjor eller västar i vuxenstorlek. (Självklart i syfte att "bränna garn", inte bli varm.)
  2. Göra mig av med (helst sälja) 10 kilo garn.
Några olyckskorpar kraxade om att sex tröjor var lite väl mycket och skulle det inte bli lite väl stressigt och... Jag stängde öronen och började sticka. Och även om mormorsrutevästen som jag började på i februari inte blev klar förrän slutet av december, fick jag relativt lätt ihop mina sex bålvärmare. (Bilden på mormorsrutevästen är från i vintras medan den fortfarande var oklar. Den ligger på tork och väntar medan jag letar välvillig fotograf.)

 


 

Garnet då? Tja. Efter lite räknande har jag kommit fram till att jag stickat upp lite mer än 5 kilo garn. Efter lite funderande kan jag komma fram till att jag köpt in ungefär 2,5 kilo garn varav det mesta har använts upp direkt. En del har använts till projekt som kräver specifikt garn (typ raggsockar), annat har eller kommer att användas som som komplement i projekt jag har eller kommer att sticka.

Jag måste säga att jag är rätt nöjd med att i runda slängar minskat stashen med 2,5 kilo garn. Men det blir bättre. Jag har inga exakta vikter, men efter Habo åkte jag hem med två tomma bananlådor som det tidigare varit garn i. Jag har vägt två av de jag har kvar hemma och de väger fem respektive sju kilo. Vilket borde innebära att jag "blivit av med" 10-14 kilo bara i Habo. Det är ju inte helt fy skam?

Så, nu en liten bit in på 2014 summerar jag 2013 med att jag nått mina stickmål för förra året, klappar mig själv på axeln och sätter upp nya mål för 2014. (Vem trodde att jag skulle nöja mig med att nå ett mål när man kan slå det rekordet nästa år?)

Vad har jag då hittat på för 2014? Fler tröjor så klart! Tio stycken. (Tolv hade varit fint, men det är lite overkill är jag rädd för.) Och så är det hög tid att göra sig av med garnet som bara ligger och tar plats i garderoben. Det är ett gäng bananlådor det med...

22 comments:

  1. Heja heja du kan verkligen klappa dig på axeln. Du kommer att klara dina mål i år igen, jag kommer hålla tummarna kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nästa år ska jag upp i din liga... Eller kanske inte. Är rätt sugen på ett helt gäng mönster från den urfina boken du gav mig!

      Delete
  2. Du rockar så fett med fett bruden! Älsk.

    ReplyDelete
  3. Låter toppen!
    Här har införts köpstopp (undantag Syfestival.....) till jag gjort av en del. Inte för att jag har för många bananlådor, men en 10 tröjor/koftor finns det garn till.... (Har dessutom riktiga planer för de flesta :D)
    Blir kul att se vad det blir av året både här och där!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Köpstopp är bra. Man lär sig att utmana sig själv en massa när man "måste" begränsa sig till det man redan har.

      Delete
  4. Bra jobbat Elin! Jag borde kanske sätta upp några mål själv..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Några snälla mål har ingen dött av? :P

      Delete
  5. gott genomfört, du kom verkligen i mål med glans :)

    ReplyDelete
  6. Massa fina tröjor har det blivit!

    ReplyDelete
  7. Sex tröjor är då inte illa pinkat! (som vi säger här i alla fall :-) Lycka till med årets mål, ska bli spännande att följa! Kan du inte ordna en sån där "På stickorna"-grej med staplar hur långt du kommit? Då kan man se hur det går hela året och heja på dig :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm... Exakt vad menar du med "på-stickorna-grej"? En meny i marginalen med info? Eller menar du den man kan ladda ner från Ravelry?

      Delete
  8. Jisses! Bra jobbat! Jag har också utmanat mej själv att minska garnlagret men mina mål är inte så ambitiösa som dina. Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äh, jag skulle lika gärna kunna sticka tröjorna med rep på stickor 30. Antalet säger inget om insatsen. Men du verkar sannerligen ha legat i du med! Vad är årets mål?

      Delete
  9. Många tröjor är ett bra mål, jag har samma löfte för 2014 och av vad jag läst så verkar det vara ett populärt löfte. Lycka till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag BEHÖVER verkligen tröjor och det är en väldigt bra ursäkt till att göra fler. För det tar verkligen emot att gå till H&M eller Kapp Ahl när man kan göra själv... :)

      Delete
  10. Imponerande med 6 tröjor tycker jag! Kan inte sätta upp såna mål eftersom jag gör så många olika saker... Men en och annan tröja blir det nog ändå. God fortsättning!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apropå det, hur går det med med mormorsrutetröjan? :P

      Delete
  11. Hade ju inte kallat 6 tröjor ett försiktigt mål! Men häftigt att du gjorde det :) Jag funderar på att dra upp min mormorsrutetröja och låta den få nytt liv i en annan form. I år tänkte jag också göra lite mer saker till mig själv och inte bara till de där bäbisarna i mitt liv 8)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hade repat upp min mormorsväst FÖR LÄNGE SEDAN om det inte varit för att så stor del av den är vikad. Med många färger. Och för att jag fäst trådarna under tiden jag virkat. Ibland är det nyttigt att kämpa på. (Ibland inte.)

      Delete
  12. Imponerande! Dels att du stickat alla fina tröjor och att du gjort dig av med så mycket garn! Heja heja!

    ReplyDelete
  13. Gratulerar till att du nådde målet för 2013, jag kom bara halvvägs av en eller annan anledning. Jag är inte avundsjuk på ditt nya mål, skulle aldrig kunna sticka 10 tröjor på ett år, tycker att vantar och sockor är lagom stora projekt. Blir uttråkad av större projekt

    ReplyDelete
  14. Du är ju grym liksom. Mitt löfte inför 2014 är att hitta tillbaka till stickglädjen.

    ReplyDelete