Thursday, January 30, 2014

Roten till det onda


Det här är boven i smärtdramat, min Tokyo. Tokyo är en tröjdesign som har löjligt få projekt på Ravelry (17), som (i mitt tycke) är jäkligt snygg, som kostar nästan ingenting (3 USD) och som (högst troligen) inte ger alla sina stickare tennisarmbåge. För det är vad jag har, enligt min massör. Tydligen inte helt ovanligt hos folk som stickfäktas.

Hur det än ligger till tänker jag lydigt utföra stretchövningarna jag fick och har redan gett mig fanken på att tröjan ska bli klar utan att passera UFO-stadiet. Även om det ligger nära till hands att slänga in den i garderoben och vandra vidare. Inte för att jag inte gillar den. Faktum är att jag är skitnöjd med resultatet. Jag är bara inte skitnöjd med det onda. Men det ska inte få påverka mig. Inte inte inte. Och jag är ändå snart klar med mönsterstickandet på både fram och bakstycke och sedan är det bara lite rätstickning kvar. Nästan klart med andra ord. Inte UFO. Inte. Snart FO. Snart...

11 comments:

  1. Snygg!
    Armbågen kan du bada i avsvalnat avkok av potatisskal och/eller göra omslag med krossade kålblad. God bättring!
    /Dianne

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vitkålsomslag över natten har redan testats. Lade på ett ordentligt lager på underamen. Det resulterade i och för sig att smärtan försvann från underarmen, men den placerade sig i armbågen i stället. Vet inte riktigt om man ska tolka det som att kålen hjälpte – eller inte... :)

      Delete
  2. Ett stiligt mönster men stickar du mönster med två garn eller er garnet så perfekt färgat? kan inte helt tro det heller.
    god bättring med din tennisarm, det kan vara sabla ont.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lugn, det är två garner. Ett hyperspräckligt Marisol Hancho och ett enfärgat Lerke från Dalegarn. :)

      Delete
  3. Hoppas du blir bra fort! Inge kul att inte kunna sticka.
    Tack för boktipset - jag kastade mig till biblioteket och fick tag på ett par av böckerna om Lacey Flint. Nu är jag helt fast!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grattis till Lacey-upptäckten! :) Och armen är redan bättre, har fått några stretchövningarn som funkar finfint.

      Delete
  4. Ännu ett par tips till för din tennisarmbåge: avlasta handleden med ett handledsstöd (ortos) som kan köpas på tex Apoteket. Underarmens muskler fäster i armbågen och avlastar man underarmen/handleden får armbågen vila lite också.
    Det andra är stötvågsbehandling, vissa sjukgymnaster och en hel del kiropraktorer använder det.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Handledsstöd har jag någonstans. Undrar bara var... Fick ett par stretchövningar som fungerar över all förväntan. Smärtan är nästan helt borta nu efter bara några dagar. Men tack för tipsen!

      Delete
  5. Så du kom på hur du skulle göra, riktigt snygg ser den ut att bli! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...googlade upp rutmönstret och hittade en bättre förklaring. (Läs: en jag begrep.) Sedan var det piece 'o cake :)

      Delete
  6. Fy farao vad tråkigt med tennisarmbåge. Hoppas att du blir bra snart. Tokyo är ju hur snygg som helst så jag håller verkligen tummarna för att den blir klar snart.

    Jag fyller på garn i små portioner hos M och tipsar om fina mönster på sådant som hon tycker är snyggt. Dessutom har hon ju fyllt år, men vi har inte firat henne än... He he!
    /kram

    ReplyDelete