Saturday, January 4, 2014

Raggsockar


Jag hade planerat att sticka tre par raggsockar i julklapp, men det blev bara två eftersom jag aldrig kom på vem den trejde mottagaren skulle ha varit. (Suck!) Äldste brorsan (han kom kallas Fule och fick fingervantarna) fick paret på bilden och sambon fick ett par av samma modell, men knallrosa. Han gillar färg. Det var rätt trevligt att sticka något i så pass tjockt garn. Det går fort. Det gick åt 130 gram till 42:orna på bilden och något mer för sambons 46:or.

Samtidigt verkar inte garnet vara någon höjdare. Damit. Det luddar redan innan tvätt, som noppor innan de blivit hårda. Känns sådär kul. Använde Svarta Fårets raggsocksgarn. "Limited Edition". Kanske bra att det var tillfälligt. Kanske inte ska använda det igen. (Ja, med undantag för de båda nystan jag har liggandes i garnhyllan, då.) Kanske är Järbo svårslaget när det gäller raggsocksgarn? Det absolut första jag stickade i vuxen ålder var ett par raggsockar i Järbos Raggi. Det var 2009 och det är inget fel på dem, trots maskintvätt och flitigt användande. Har du trillat över ett bra raggsocksgarn får du gärna hojta till!

10 comments:

  1. Mormor stickade alltid i Novitas 7 bröder, billigt på Rusta, håller bra för maskintvätt. Har själv använt det lite till grejer som måste tvättas i maskin ibland och tycker det funkar bra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har stickat i 7 bröder, men aldrig något till mig eller någon i min närhet. Men det var väldigt trevligt att sticka med. Ska testa igen någon gång, tack för tipset!

      Delete
  2. Det där garnet från Svarta fåret har jag stickat i! Jättefint tyckte jag att det var men inte nog med att det noppade sig fort, det tappade färgen ganska snabbt också, i alla fall blev det röda matt och tråkigt. Men de har inte fallit sönder och de värmer ju även om de är lite tråkigare i färgen nu. Nä, inte så själfullt garn, Järbos varianter av Raggi men hyfsat rejält och lättstickat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äh, fel garn att sticka julklappar i. Har lärt mig något i alla fall...

      Delete
  3. Jag gillar också Järbos Raggi till raggsockor. Till tunnare sockor finns det flera som jag gillar, t ex Regias sockgarner. Det tunna sockgarn som jag tycker håller färgen sämst (men som jag älskar att sticka med!) är lyxiga Lornas Laces Sock.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lornas Laces var en sån otrolig besvikelse för mig! Gillade inte att sticka med det och inte hur resultatet kom ut. Håller inte så bra heller. Fick jag måndagsexet?

      Delete
  4. Snygga sockor! Jag tror att det råder lite sockfeber i världen. T o m jag startade ett par idag. =)
    Jag gillar INTE Järbos sockgarn, de finns i väldigt snygga färger men hur jag än går ner i stickstorlek så tycker jag att sockorna känns "lösa". Novitas 7 bröder är mycket bättre, och ett bättre pris. Idag testar jag ett nytt garn som har så jäkla liten text att jag inte kan se namnet på tillverkaren. Garnet heter iaf Basic och eftersom den danska beskrivningen står före den engelska och tyska så antar jag att det är ett danskt garn. 6-trådigt på sticka 3,5 och det verkar ganska lovande.
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, om du och din syster är världen så kan det vara så ;) Verkar helt klart som jag får ragga tag på lite Novita-garn.

      Delete
  5. Samma här! Raggsockor i Raggi var också det absolut första jag stickade i vuxen ålder. Men jag föredrar tunna sockor nu förtiden men det är absolut är bra garn till tjocka sockor.

    ReplyDelete
  6. Eftersom jag stickar mina första sockar hoppar jag över garnrekommendationen, MEN måste bara säga att din hugga av sig tårna-kommentar på mammas blogg fick mig att asgarva :D Och nej, jag har inte blivit galen, men ifall det skulle bli hårda tider och personalnedskärningar på stickeventet måste jag ju bli bättre på att sticka så jag får hänga med dig ändå!! :) Och så övertalade mamma mig i ett svagt ögonblick (julhandel i pälsjacka dan för dan) :P

    ReplyDelete