Monday, January 13, 2014

Oversized


Faderns Rättviksmössa blev ett kapitel för sig. Ni som känner mig, vet att jag är en "sån där" som gör provlappar. Vilket jag givetvis gjorde även för faderns mössa. Men jag stickade inte med alla färgerna och jag stickade inte mönsterstickning. Kanske kan det bli en lärdom i forsättningen, för även om stickfastheten var okej på min provlapp, blev det katastrofalt fel när jag väl kommit igång.

De rekommenderade Bergå Stg Extra i mönstret. Ett garn som troligen gick ur produktion och sortiment för 30-40 år sedan? Jag hittade det på Ravelry och kollade upp meterantal och så, men det hjälpte inte. Mina ersättningsgarner ville inte jobba med en stickfasthet på 30 maskor per 10 centimeter. Mössan blev stor. Väldigt stor.



Men, jag var optimist och tänkte att det är nog bara mitt lilla huvud som är problemet. Den kanske passar på pappa? Fast det gjorde den inte det heller. Så på julaftons kväll fick jag ta fram nål och garn och sy in den. Tror det handlade om närmare tio centimeter. Efter det blev det en "bulle" baktill, men den syns faktiskt inte när man har den på sig. (Ta en titt på nedersta bilden och avgör själv.)

Det var hur som helst en jäkligt kul att sticka och därför gick den också rätt fort. Det var meningen att den skulle bli en ny skapelse till farsans samling med fula mössor (han är känd för dem), men jag blev fäst vid under tiden jag stickade och tycker nog inte att den är så ful längre. Jag är till och med sugen på att göra en till mig själv. Fast i så fall kommer jag ta bort en repetition av den röda figuren på vardera sida av mössan.


Jag försökte göra ett restgarnsprojekt av det och tog rött, vitt och grönt ur stashen, men gick bet på blått och gult. Köpte två nystan Navia Duo till "kroppen" och tiggde till mig tio gram gult från Sarah. Allt som allt är jag nog rädd för att jag gick lite plus på garnkontot. Alternativt jämnt ut, jag har inte koll på hur mycket som gick åt av det vita. Men vad fasen, jag lyckades bra med garnekationerna i helhet 2013, så vad gör väl det?


3 comments:

  1. så jädra typiskt, går det inte att tova den lite då? det var ett fruktansvärt bra tips på bäddsockarna, är inne på andra paret nu, ha en trevlig fortsättning

    ReplyDelete
  2. Mössan ser ju så fin ut! Den där "Bullen" syns faktiskt inte alls.
    På tal om bäddsockorna i kommentaren ovan, jag har snart grunnat färdigt på om jag ska testa dom eller inte..... Lutar åt att testa. Så du vet ju vem som kommer att drabbas av ev frågor.
    Kram på dig. Och skäm bort Blackie lite extra.....

    ReplyDelete
  3. Om jag inte har helt fel så finns det idag två varianter av rättviksmössan, en rejält stor med mycket häng och en "normal"-luva. Så egentligen( hihi ) var du inte så fel ute ändå!

    ReplyDelete