Wednesday, January 22, 2014

One more try: Snowfall



Ibland blir det fel. Som när man tror att man sparar ett inlägg, men publicerar det trots att det är långt ifrån färdigt. Så jag gör ett nytt försök. (Ett något mer genomarbetat och genomtänkt sådant.) Låt mig presentera moderns julklappssockar: Snowfall. Innan jul stickade Carlanderskan ett par klarröda och jag föll som en fura.


Mönstret är rätt simpelt. Ett gäng flätor, bara. Inga krångligheter. Om du aldrig stickat flätor tidigare, kan det här vara ett bra projekt att börja med. Jag brukar föredrar att vrida flätorna åt motsatt håll som står i mönstret, men det är ju en detalj som man väldigt enkelt kan ändra på. Kanske hade jag också minskat några maskor på foten om jag tänkt efter. Du som stickat flätor tidigare vet att det stickade tyget dras ihop av flätor och att man därför kan behöva lägga upp några maskor än vad man hade behövt göra om man bara stickat slätsticknign. På Snowfall stickar man flätor hela vägen runt benet, medan man på foten (av förklarliga skäl) bara stickar flätor på ovansidan. Det innebär att man bör minska maskantalet på fotdelen för att den sockan ska sitta tight på foten. I mönstret minskar man dock inte ner på antalet maskor, trots att man stickar slätstickning på undersidan foten, vilket resulterar i ett par lite väl vida sockar. Så nästa gång, när jag inte följer mönstret blint och orkar tänka till lite själv, kommer jag minska ner ett gäng maskor för att få en tightare fot. Men det är ju en petitess i sammanhanget.

Garnet heter Teetee Pallas och allt som allt gick det åt 85 gram till ett par sockar i storlek 40-41.

I och med det här är samtliga julklappsstickningar för 2013 redovisade. Om man varit riktigt smart hade man börjat med 2014 års julklappsstickningar typ nu direkt.

PS. Och till dig som undrade är svaret nej, benen är precis lika håriga som vanligt. DS.

3 comments:

  1. Fina sockor av mitt favoritgarn

    ReplyDelete
  2. Varför ska man vara ute i tid när man kan stressa som en galning? Man arbetar bättre under press. =)
    /kram

    ReplyDelete
  3. Men åh, vad fina! Såna vill jag också ha! (hatar strumpstickning tyvärr). Och vilken underbar färg!

    ReplyDelete