Thursday, January 16, 2014

Ok som i väst


För snart tre månader sedan utmanade jag en god vän i stickning. Hon är (tydligen) exceptionellt obra på att avsluta sina projekt, så jag lade väl mer i mindre hennes utmaning i knät på henne. Att hon skulle göra klart det projekt hon påbörjade. För egen del tänkte jag sticka mig en tröja med rundsickat ok för det hade jag aldrig testat tidigare. (Här bör tilläggas att vännen har en egen fri vilja och att hon valde att sticka en Offe eftersom det fanns flera moment i den hon inte testat på tidigare.)

Men så kom det saker emellan för min del. Jobb och jul och garnbrist. (Ja, det med garnbrist är ju givetvis högst subjektivt, men ni vet kanske hur det är när man aldrig har rätt garn till rätt projekt?)

Men – i går tog jag tag i det hela. Kanske kände jag pressen, för efter alla pikat jag riktat åt vännen, kan jag ju inte själv komma och säga att jag inte lyckades bli klar i tid. Så jag har stickat som en liten tok. En del framåt och på tok för mycket bakåt.

Färgerna och nyanserna i oket ligger så pass nära varandra i färgskalan att det med mobilkamera i dåligt köksljus nästan ser tredimensionellt ut. Riktigt lika flashigt är det inte i vanligt dagsljus, men det ska erkännas att jag är rätt rejält nöjd. Nu ska jag bara sticka på kroppen och så är saken biff. Helst före månadsskiftet så att kära Sarah inte får möjlighet att tracka mig lika mycket som jag trackat henne...

13 comments:

  1. Ser jättefint ut! Men vad är det för mönster?

    ReplyDelete
  2. Det ser fint ut på bild i alla fall. =)
    Har du sett M's stickiga framsteg? Hon beklagade sig över garn-stachen. Det trodde man väl aldrig. =)
    /kraaam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den kommer nog tålas att ses IRL också :)

      Har sett ATT M stickar, men inte hur resultatet blir. Hur många hälar har hon lyckats åstadkomma på en och samma fot?

      Delete
  3. Haha! det kan straffa sig att vara för katig. (kaxig på Jönköpingsdialekt)
    Himla fina färger tillsammans. Vormorgun är en favorit, och jag kanske, kanske har köpt garn till en till som ligger någonstans i gömmorna. =)
    /Anna

    ReplyDelete
  4. Jag kan lugna nyfikna läsare och Sjömannen att Vännen har kört fast!

    ReplyDelete
  5. Ha!
    Perfekt mönster! Letade upp det på Ravelry och det är ju exakt vad jag letade efter för 4 månader sedan! Inte grovt garn, inga jättelånga trådar på baksidan och minskningarna så de gliiiider in i mönstret! Kanske har jag hittat min stickning till Umeå-tåg-resan! Tack!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tror det är sju maskor som längst mellan färgbytena. Lite på gränsen tycker jag som är nybörjare på flerfärgsstickning, men ändå inte jättefarligt.

      Delete
  6. Ha ha, någon riktig spetsstickare blir jag nog aldrig. =)
    /kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Säg aldrig aldrig. Om M stickar kan du falla för spets. :D

      Delete