Sunday, January 12, 2014

För mycket jobb, för lite fritid


Jag jobbar. Och så jobbar jag. Och så jobbar jag lite till.

Alla som varit inne i vikariesvängen vet hur det kan hopa sig. Hur man rings in med snorkort varsel och hur man kastas in i nya hem utan upplärning. Alla som jobbat inom vård på något sätt, vet hur tungt det kan bli när det inte vill sig. Den senaste veckan har varit en riktig berg och dal-bana och jag beundrar alla er som jobbar inom vård och omsorg och som kan förstå en patients önskan genom ett ögonkast eller en ofullständig mening. Jag kan inte det. Och det är skitjobbigt.

I mitt fall hadlar det närmast om bristande erfarenhet (eller kanske avsaknad av telepatisk förmåga?), men det gör inte att jag tar mindre illa vid mig. När du inte förstår vad personen säger, inte förstår vad den menar, inte förstår vad den vill... Jag har ifrågasatt mig själv och mitt nya yrkesval många gånger under de senaste dagarna. Samtidigt har ingen klandrat mig och det jag brustit i har jag kompenserat på andra sätt. Som att ge någon möjligheten att utöva sin hobby för första gången på väldigt, väldigt länge.

Så, mycket hemmavid har fått stryka på foten på sista tiden. När jag nu när jag äntligen fick en dag ledigt, passade jag på att beta av det där man inte hunnit med på sistonde. Som att städa och byta tändstift på bilen. (Den har varit ledsen ganska länge. Nu är den gladare.) Och sitta hos fåren.

Vi har haft problem med en liten svart tacka (i mitten av bilden nedan). Hon har varit (och är väl fortfarande) bara skinn och ben, åt extremt långsamt och extremt lite. Det finns de som säger, att när ett får mår dåligt finns det bara en sak att göra. (Nödslakta.) Ofta stämmer det. När du ser på ett får att det är dåligt, är det ofta jävligt illa. Men vi väntade med att plocka fram slaktmasken, fick hjälp av Fale Artut som sålde oss ett antal djur tidigare i vintras (och är som en hel uppslagsbok om får och dess skötsel) och tro det eller ej, men det lilla livet har repat sig! Lösningen var så enkel som ett vispat rått ägg med lite vatten två gånger om dagen i en dryg vecka. (Ja, och en avmaskning också...) Nu är hon till synes fit for fight igen. Även om om hon är tunn som få, äter hon med aptit igen. Hon kommer få extra ransoner av pellets och spannmål framöver för att kunna lägga på sig lite. Det är piss när djuren mår dåligt, men jäkligt tillfredsställande när man får dem att bli på bättringsvägen igen. Nu håller vi tummarna för att hon klarar sig och inte är dräktig. (Dräktig = energin delas med lammet = inte bra om man inte har någon energi.)

Åh, behöver jag säga att det inte stickats något på en vecka. Abstinens? Svar: JA!



5 comments:

  1. Åh, nu har jag inte hunnit läsa hela inlägget, men ville bara säga angående mitt miljöinlägg; min (hemliga, lömska) plan är att smygstarta med små tips, så kan jag öka på så småningom utan att nån märker nåt ;-) mohahahaha!
    Hoppas du får mer sticktid o mindre jobb förresten!

    ReplyDelete
  2. Åh, vad skönt att höra att Blackie repar sig!

    ReplyDelete
  3. Vad härligt att hon repar sig! Jag undrar dock vad det var, som botades med ägg? Eller var det masken som var problemet, och äggen gav bara lite extra näring under tiden?

    ReplyDelete
  4. Får som inte mår bra brukar inte brunsta, om de mår dåligt av någon anledning efter betäckning så kan de kasta fostret. Vid stress eller sjukdom till exempel.
    Det finns mycket som är intressant med får, och nya saker att lära hela tiden!

    ReplyDelete
  5. Vad skönt att hon har blivit mycket bättre!

    ReplyDelete