Sunday, January 5, 2014

Det där med bäddsockar


Jag har aldrig direkt behövt sova med sockorna på. Förutom det där året jag bodde i den lilla sommarstugan där jag sov med komplett underställ för att inte förfrysa under vinterhalvåret. (Sovrummet hade inget element men däremot ett dragigt fönster.) Men så flyttade jag upp till skolan (den jag flyttade från i somras) och insåg att det kan verkligen vara jäkligt skönt att ha ett par sockar på sig när man går och lägger sig. Huset var byggt runt 1928 och även om det fanns gott om element, fanns det också gott om ställen där kylan kröp på underifrån. Nu är det nästan standard att jag drar på bäddsockorna om kvällen. Inte för att huset är gammalt eller för att det drar från fönstren, men för att mitt nya boende är stort och för att jag är för miljömedveten (okej, snål) för att värma upp alltihop till en temperatur där långärmat och sockor inte behövs.

Mormor sover däremot med sockor sedan många år, trots att hon oftast kommer upp i tropiska temperaturer inomhus. Inför jul önskade hon sig ett par nya bäddsockar och som den goda dotterdotter jag är, tillmötesgick jag hennes önskning. Jag hittade ett spetsigt gratismönster som hette Pinky, rotade fram ett övergivet Regianystan och satte igång. Det gick inte åt mer än 48 gram till de ankellånga sockorna i storlek tettioåtta. Spetsmönstret var jäklig troligt att sticka och satte sig nästan genast. (Och kom nu ihåg att det är sagt av en spetsblind person. Vilket skulle kunna betyda att mönstret är busenkelt.) Jag tror bannemej att jag kommer göra ett par till i framtiden, fast kanske med något längre ben.

Vad mormor tyckte? Tja... Hon fick bara en socka i själva paketet eftersom jag bara hunnit halvvägs på den andra på julafton... Nu är de i och för sig klara, men eftersom tanten ränner till sin pojkvän i Kungsbacka stup i kvarten, hinner jag aldrig överlämna det kompletta paret. Så kan det vara.

10 comments:

  1. Kanonfina!
    Och tack för tipset! Behöver något nytt på sticknålarna och ett par bäddsockar känns alldeles lagom just nu.
    /Ann-Britt

    ReplyDelete
  2. Jag håller med dig om innetemperaturen, har inget emot att ta på yllesockor och yllekofta! Dina bäccsockor var superifina, blev klart inspirerad!

    ReplyDelete
  3. Jag sover också med sockar på och mina börjar bli lite slitna så snart är det dags för nya och dom här bäddsockarna var jättefina. Kanske blir ett par såna så småningom.

    ReplyDelete
  4. Har sovit med sockar i många år, det är väldigt få månader som året som jag inte gör det. Då blir det oftast mina sockar av handspunna garner eftersom den är lite tjockare och lösare i passformen än de av vanligt sockgarn. De har också kortare skaft, precis som de du stickat, som jag såklart tycker var riktigt snajsiga!

    ..och du får inte kalla dig spetsblind längre, du kan ju uppenbarligen helt klart sticka spets!

    ReplyDelete
  5. Så snygga att det är synd att dölja dem under täcket...

    ReplyDelete
  6. Jag har alltid tjocka sockor när jag lägger mig, ökar mysfaktorn ! Tack för mönstertipset! Tror att det första par jag stickade till mamma var just precis det och jag har letat sedan dess! Typ! :-D

    ReplyDelete
  7. Nu har jag laddat ner mönstret och det är inte precis samma men väldigt likt, det blir perfekt! :-D

    ReplyDelete
  8. Sover också med sockar på vintern. Fast mina är inte alls lika snygga...

    ReplyDelete
  9. Jättefina! Jag sover inte med sockor, men däremot har jag oftast sockor på mig resten av tiden när jag är hemma, för i ett torp med stort självdrag är det inte direkt varmt. :)

    ReplyDelete
  10. Sov gärna med sockor när jag bodde i torp från 1852 men mycket sällan numer. Fast jag kan ha på mig när jag först kryper ner, innan det blivit varmt av mig och siameserna.
    Köpte för lite sedan en härva supermjukt garn som definitivt inte är menat för sockor, men ändå ska bli. Men de ska jag BARA använda när jag haft fötterna i fotbad o de är så där mjukmjuka :)
    Hoppas du lyckas fånga in mormor för överlämnande!

    ReplyDelete