Monday, December 16, 2013

Lathund för klantar som söker jobb

1. Skriv ett riktigt klatchigt personligt brev och ett lagom informativt CV
2. Ladda upp fel dokument på företagets sajt (t.ex. din C-uppsats om marknadsföringsretoriken för vattenskotrar) tillsammans med halvtaskitgt CV (t.ex. innehållande informaiton om att du är fd. sjöman som sysslat lite med information och en hel del med rekrytering – ignorera att du söker jobb som personlig assistent.)
3. Ring bemanningsbolaget en vecka senare för att inse att du gjort fel.
4. Försök laga felet genom att skicka det personliga brevet på riktigt. Se till att skicka fel fil igen, gärna ett där du söker ett helt annat jobb hos en annan arbetsgivare, för en helt annan målgrupp.
5. Invänta bemanningsföretagets respons om att du skickat fel fil en andra gång.
6. Skicka rätt fil på riktigt. Invänta samtal om intervju.
7. Ta emot samtal om intervju. Bestäm tid och datum.

9. Var dig själv.

Jag gjorde allt ovan. Och fick jobbet. Alltså jobbar jag numera som personlig assistent för en kille med MS. Jag är nog klumpig som få med tanke på att jag har nada erfarenhet av yrket, men min boss är tålamodet själv och skitcool. Jag har kul på jobbet. Enda nackdelen är att jag inte har tillräckligt många timmar för att gå runt. Alltså fortsätter jobbsökandet. Fast numer är jag jäkligt noga med att kolla vilka filer jag skickar till vem. Inte alla ser felskick som ett roande moment som motiverar dem till att anställa mig...


PS. Har stor respekt för alla människor som alltid söker jobb iland. Att ni orkar! Som sjöman ringer man rederiet, presenterar sig för personalaren, säger att man är redo att gå ut, lämnar referens och väntar på att rederiet ska ringa tillbaka och säga när man kan mönstra på. Väldigt enkelt. Så fungerar det helt uppenbarligen inte iland...

9 comments:

  1. Förstår du fick jobben, det kunde ju bara bli bättre än väntat :)

    ReplyDelete
  2. ÄNTLIGEN ett nytt inlägg, det är så glEEEst ibland, här sitter man och väntar...
    Du är så rolig och smart. Loveit.
    God Jul
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha! Det är inte alltid lätt att få till det när inspirationen sinar, men det är skönt att veta att någon sitter och väntar i alla fall ;)

      Delete
  3. Jag har letat jobb sedan början av oktober. Jag har tänkt tanken "tänk om jag skulle skicka fel fil som bilaga", men faktiskt inte gjort det :D I morgon börjar jag nya jobbet, så där inofficiellt, känns jättebra! Så det kommer när det är meningen. Skulle jag ha fått det första jobbet jag sökte i oktober, ja då skulle det ha varit fel... Känns jäkligt bra just nu, måste jag säga! Lycka till i jobbsökandet! Det händer, när du minst anar det ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, nu har jag ju gjort den tabben och mycket värre kan det väl egentligen inte bli? Mer än att man inte blir kallad, då. (Fast jag hade ju aldrig fått reda på att det blivit fel, fanns ingen chans för mig att dubbelkolla när filerna väl var uppladdade och ivägskickade.) Kanske ska använda det som taktik i forsättningen?

      Delete
  4. Personlig ass är ett bra jobb. Man får se en annan sida av saker och ting. Nu när du har ena foten inne så kan det ju hända att du får fylla på med flera timmar. Kolla med kommunen eller den som har hemtjänsten. Kan starkt rekommendera att jobba inom hemtjänsten kvällar och nätter.

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det vidgar onekligen vyerna... Och det är ruggigt kul emellanåt. Men det beror givetvis på vem man jobbar med/för också. Min boss är schysst och avslappnad, me like.

      Delete
  5. Ärlighet varar längst! Med lite missöden blir man i alla fall ihågkommen. Och får tydligen jobb. =)
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo... Det bästa är att han försvarar mitt missöde inför andra, menar att det är "humor" att göra så del. Antar att det innebär att jag fortfarande ligger på plussidan. :D

      Delete