Sunday, December 22, 2013

Julklappsvantarna som faktiskt (inte) blev klara i tid

Morsans julklappsvantar är klara. Ja, förra årets julklapp, alltså. (Bättre sent än aldrig?) Till mitt försvar måste jag säga att hon visste att de skulle bli sena och att hon okejjade det. Fast hon kanske inte hade räknat med ett års leveranstid... (Inte jag heller.)

Vantarna köptes som ett garn- och mönsterkit från finska Riihvilla. Ullen till garnet kommer från en finska lantrasfår, som (om jag inte är helt fel ute) är en släkting till våra finullsfår. Garnet lönespinns (vilket innebär att ullen skickas till spinneriet för att sedan komma tillbaka till beställaren i garnform) i Finland och växt- och svampfärgas för hand av familjen Riihivilla. Det är en  dröm att sticka i och väl tvättat blir det ännu bättre, mjuknar och fluffar till sig. Mönstret kommer i en text- och en färglagd diagrambild och båda är busenkla att följa.

Jag var lite smått lyrisk under den här stickningen. (När jag väl kom igång, alltså.) Enda smolket i bägaren var att det orangea garnet tog slut när jag kom till tummarna och att tummarnas tulpaner fick bli helt gula. En bagatell kan tyckas, men besvikelsen var rätt rejäl där ett tag. Det till trots, funderar jag på att beställa ett kit till så småningom.

I vilket fall som helst kan de rekommenderas. Riihvilla alltså. Det finns nämligen garnlyx som inte inkluderar silke, kashmir eller jak...

PS 1. Nej, det är inte min mamma på bilden. 

PS 2. Om du blir sugen på beställa och (liksom jag) baxnar lite av priset på frakten, är det bara att be Riihvilla att packa om garnet i mindre låda och skicka det med som ekonomibrev. Det blir mycket billigare och tar inte så hiskeligt mycket längre tid att då. DS.

13 comments:

  1. Jättefina vantar, din mamma tycker säkert att de var väl värda att vänta på!
    Tror att det behövs mer sånt, nordiska-raser-garn-lyx, det blir lätt långväga merino och annat som gäller medan svenska fårägare förtretat eldar upp sin ull. "Ull" har liksom lite dåligt rykte, vantar som de där eller de superlena som jag har i ull från Östergötland-vad-de-nu-heter ger en helt annan bild av vad ull kan vara!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Undrar över det där ibland. Om det är något som hänger i sedan förr, att ull sticks och kliar? Det är klart att det finns sådan ull, men det är ärligt talat väldigt sällan jag stöter på sådan även bland lantraserna. Alltså, ullen kan ju prepareras så att det värsta stickset försvinner, menar jag.

      Å andra sidan är det inte så vanligt att fårbönderna som skickar sitt garn till lönespinning, skyltar stort med att de har garn till salu. Vi kanske behöver en garnförmedling? :)

      Delete
  2. Slutet gott allting gott,vantarna blev fina :)

    ReplyDelete
  3. Det fina med mammor är att vi väntar så gärna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det förklarar varför jag inte har något tålamod! Jag är inte mamma! ;)

      Delete
  4. Vilka fina! Riktigt härligt mönster och färgkombination :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillade det faktiskt mer och mer ju mer jag stickade. När morsan först beställde dem var jag rätt tveksam... Men men... En del saker behöver "växa på en".

      Delete
  5. Skitsnygga! God Jul från Gotland

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Och God Jul tillbaka från Sjuntorp! :D

      Delete
  6. Dom blev väldigt fina, så det kanske var väl värt väntan för din mamma :)