Monday, December 2, 2013

Julklappsfabriken har öppnat


Förra året gav jag bort lappar med texter som "du kommer att få stickade vantar, men de kommer lite senare". (Fules vantar blev klara i oktober i år och morsans flerfärgsstickade tulpanvantar nu i november.) Den ende som fick något färdigstickat förra julen, var yngste brodern. Han uppskattade den dock inte helt och hållet pungvärmaren och i år har han via vår kära moder förkunnat att han inte vill ha stickade sockar. (Givetvis har han inte vågat säga det till mig.) Otacksamma unge. Hur som helst, jag har fått för mig att han jag ska ge min far en Rättviksmössa. Why? Bra fråga, jag vet inte själv.

Antagligen är det för att jag tycker att den är rätt ful – och för att pappa är känd för att ha på sig fula mössor. Fast, ju mer jag stickar på den, desto mer gillar jag den. Jag har till och med planer på att sticka en till mig själv. Indoktrinering, kanske?

Det var inte helt lätt att få tag på mönstret. Jag trodde att det var ett gratismönster, men ack vad fel jag hade. Ryktet säger att det ska finnas en bok men mönstret i, men den var utlånad på biblioteket. Så jag fick ringa till Hemslöjden i Rättvik för att få tag på det. Att kvinnan som svarade inte jobbade på Hemslöjden och inte riktigt visste vad jag pratade om gjorde inte saken bättre. Men mönstret kom. Per post, snabbt som attan, tillsammans med en handskriven faktura.


Mönstret kostade femtio pix (plus porto) och måste ha tryckts någon gång på 70- eller 80-talet. Trycket är brunt, inte svart.  Stickstorlek och stickfasthet är angivet, men inget om hur mycket som går år av varje färg och garnet, tja... De rekommenderar Bergå Stg. Extra. Eventuellt kan det vara dags för en uppdaterad version...

Men det spelar kanske inte så stor roll. Garnerna jag använder mig av är ett hopkok av det jag hade hemma liggandes hemma. Eller okej, jag fick köpa in två nystan Navia på Tummelisa eftersom blått plädgarn helt utgått ur mitt hemmasortiment. Och det gula tiggde jag mig till från Sarah. Det vita är lönespunnet finullsgarn som legat länge i stashen, precis som det röda plädgarnet och det gröna shetlandsgarnet jag bytte till mig någon gång, någonstans. Det finns givetvis rätt och fel nyanser i en riktig Rättviksmössa och man kan köpa kit med sådana färger hos Rättviks Hemslöjd, men jag hade inte råd. Dessutom är farsan färgblind och det finns inte en chans att han ens kommer att se att det finns både grönt och gult i bården över och under partiet med de röda blocken. Sådeles är färgproblemen bara mina egna.

Jag har kommit en bra bit på vägen när mormor ringde och jag berättade om mössan. "Ja, det kanske är kallt dit han ska" sa hon. Och jag inser att pappa inte kommer vara hemma över jul i år. (Han ska till varmare breddgrader med Rosa Bussarna.) Men vad fasen, det skadar ju inte att vara ute i god tid någon gång. Det lär vara kallt i januari när han kommer hem också och egentligen ska ju ingen behöva vänta ett år på sin julklapp...

8 comments:

  1. Hade ingen aning om vad en rättviksmössa är så jag var tvungen att "gurgla". Den är ju superfin! Papsen kommer att bli hur snygg som helst. =)
    /kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är nog mer känd som Masjävlar-mössan. De använde en liknande (snyggare) i filmen. However, så länge den passar på hans huvud får den duga :D

      Delete
  2. Papsen lär ju behöva en mössa innan han når de varmare breddgraderna. Det är synd när gamla mönster inte uppdateras, till slut kommer ingen vilja använda dem längre.
    Hade mina bröder deklarerat att de inte vill ha sockar hade de fått två par, minst. I riktigt jäkla stickigt garn. I en färg som skriker. =)
    Kram!
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. He he, får mig att fundera på om jag inte ska göra två babysockar till honom bara på pin kiv, säga att jag inte hade garn/ork till att göra ett par i hans storlek. :P Det får nog bannemej bli så. Han kommer bli vrålsur! (Bör kanske tilläggas att han köper sina julklappar i Coops fyndkorg vanligtvis. Alla år utom förra.)

      Delete
  3. Jag googlade också på Rättviksmössa för att se hur en sån ser ut. Den är ju jättesnygg och din pappa lär ju bli glad. Förresten fanns du och dina tröjor med på flera bilder när jag sökte på bilder på Rättviksmössa. Kul!

    ReplyDelete
  4. Tack, jag håller tummarna för att den ska passa! :)

    ReplyDelete