Monday, December 23, 2013

Allergisk våffelmössa




Det är en sån där dag där man borde göra en massa saker. Tyvärr är alla dessa saker skittråkiga att göra, så jag skjuter liksom på det hela.

Jag passar på att visa en julklapp istället. En som faktiskt varit klar sedan länge (sedan septemer) – och som inte gavs bort i lappform förra året. Egentligen hade jag tänkt ha den själv, men på vägen visade det sig att jag var smått allergisk mot angora och mössan fick sådeles passas vidare till någon annan. Till en unge som (tro det eller ej) gillar att få stickade julklappar och presenter. Såna växer inte på träd!

Mönstret kommer från Pickles och heter Waffel Hat. Mönstret har legat i min to-do-list på Ravelry i flera år. Ungefär lika länge som garnet legat i stashen. Det kommer från ett litet spinneri i Michigan, USA där jag var hösten 2011. Stonehedge. Butiken låg i ett till synes fallfärdigt skjul på en lerig gårdsplan, men hade en hel del att erbjuda. Tyvärr var kanske inte just det här garnet deras paradvara. Med en blandning av angora och merino är det väldigt mjukt, men trots upprepade tvättar och en ganska omild behandling för att få ur de "lösa" angorafibrerna är det bara att konstatera att det luddar hopplöst mycket. Som garn och som plagg. Men, mössan fick fin struktur, den är väldigt mjuk och den är varm. För oallergiska personer brukar det vara sånt som räknas.

5 comments:

  1. Den där färgen passade dig som hand i handsken, ursnygg modell..båda två, Ha en riktigt god jul

    ReplyDelete
  2. Så kan det bli ibland! Huvudsaken (!) är att mössan hittar hem till någon som blir glad åt den!
    God jul!

    ReplyDelete
  3. En himla fin mössa och färgen är ju jättehärlig. Men jag kan tänka mig vad det kliat och snorats på vägen. =) Tur att det finns andra som också gillar stickat.
    Ha en skön jul!
    /Anna

    ReplyDelete
  4. Tack för iår och gott nytt år på dig!

    ReplyDelete
  5. Skulle nog reta mig alldeles för mycket på det garnet gissar jag.
    Räcker så bra med hundhåren jag får i allting :)
    SV
    Jo, jag är bra orolig för det där med "skärande" färger för jag är löjligt petig. Varit enda sedan mycket späd ålder säger mamma. Men lite blir väl humörtröjan en övning i det kanske.... Känner jag mig själv rätt kommer jag dock inte att "känna" för knallrött ovanför lila kanske :)

    ReplyDelete