Thursday, November 28, 2013

Söta men ack så tråkiga


Varför är det ingen som berättar för en hur tråkigt det egentligen är att sticka babysockar? Eller kanske rättare sagt, varför ser jag inte till att komma ihåg hur tråkigt det är?

Förra året stickade jag ett gäng om fyra par till en vän som precis hade fått sin andra lille. Det var kul. (Nej, det var det inte, men det tråkiga har jag liksom förträngt. Som sagt...) Jag gjorde en femtimmarskofta till knyttet också. Skitkul! (Fast koftan var rolig på riktigt.)


För (host) drygt två månader sedan hörde hon av sig och undrade om jag kunde göra några till. (Erbjöd givetvis ersättning och hela det där.) "Vad fasen" tänkte jag och sa ja. När hon dessutom ville att hennes båda söners sockar skulle vara rosa och turkosa, fanns det ju inte på jorden att säga nej. Så jag började sticka.

Jag gjorde de båda till minstingen i ett nafs, men tvååringens sockar tog tid. Och hamnade i "de gör jag senare-kön". Kan hända glömde jag dem lite också, innan jag med viss panik insåg att tiden gått och att sockarna ännu inte var klara. Så jag tog tag i det. Gjorde en "riktig" socka med resår och en slätstickad bara för att få det sista paret gjort. Anar att den slätstickade modellen inte kommer gå hem helt (har hört att barnfötter och slätstickning inte går ihop), men det är i alla fall något. Ska försöka bråka ihop ett par resårsockar också, men inte nu. Anar att det är resåren som ställer till det. Jag är inget fan av resårstickning. Får inte upp farten. Och så är det ju så få maskor på varje sticka.


Fast de blir ju ändå rätt söta, måste jag säga. Så här när de är klara och ligger och väntar på att skickas iväg, kan jag nästan inbilla mig själv att det var roligt att sticka dem, så du ska nog se till att jag fetglömt tråkighetsfaktorn när hon frågar nästa år igen.

PS. Tro det eller ej, men det är ett DROPS-mönster. Typ det enda mönstret de har där beskrivningen faktistk stämmer. Du hittar det här. DS.

8 comments:

  1. Noen ting er bare kjedelige å strikke! Trøsten er at dette er vel det plagget som kommer til å bli mest brukt av dem alle.

    ReplyDelete
  2. Det som är tråkigast med såna stickningar är att börja på nytt. Sticka resåren på 2-4 sockor först, lite på varje, så brukar det hjälpa. Dom är ju söta och värmer mottagaren och ser du tillbaka på tiden så var det nog ganska kul :)

    ReplyDelete
  3. All sympati!
    Jag försöker och försöker övertala mig själv att göra klar en socka 2 i ett Opalgarn (melerat). Är så trött på de garnerna så jag snart....
    Skjuter upp den hela tiden och stickar nu, bl.a., sockor på 4:or mellan :)
    Fina och barnglada ser de i alla fall ut!

    ReplyDelete
  4. Jättesöta och fantastiskt roligt att det finns folk som förstår värdet av ullsockor! Sådana människor måste förstås få ullsockor till sina barn! :-)

    ReplyDelete
  5. Vilka fina färger! Tro det eller ej, men det mönstret har jag faktiskt använt till några par sockar också. Jag tror att Bull tvingade mig. Fast hellre små yttepyttesockar än 41:or. =)
    /Anna

    ReplyDelete
  6. Vilken härlig hög! Jag gillar färgerna.
    Jag S tickade 24 små sockar i det mönstret en gång. Ville vara snäll mot en svägerska som skulle göra en kalender....
    /kraaam

    ReplyDelete
  7. Hoppas du har en fin adventshelg, du ville ha mönstret på tofflorna, det är ganska rejält likt mönstret som cirkulerar nu och kallas sofflor, trodde verkligen jag hade kommit på det själv men ack vad jag bedrog mig. tur jag inte hann publicera det, googla sofflor så hittar du det. ha det gott

    ReplyDelete
  8. Superfina sockar, älskar färgen på garnet!

    ReplyDelete