Thursday, November 14, 2013

Förberedelser i ull


Det grejas för fullt inför helgens spinnkurs idag. Ullpaketen med vita spinnprover packas, kompendie skrivs, handspunna härvor och stickade plagg plockas fram för att följa med som demo-ex. Och så kan jag berätta att jag kommer att ha med mig färgad ull för försäljning till kursen. Nej, det är inte jag som färgat, sånt över låter jag till proffsen.

Ullen kommer från Ulrika som driver Etsy-shoppen Willow Fairy Wool. (Om du var med på SiV i år såg du kanske hennes bord med ull där?) Jag har varit hemma hos henne och tittat i hennes lådor ett par gånger och allt man vill göra är att slänga ner rubbet i väskan och åka hem och stänga in sig med spinnrocken i ett halvår.

Inte nog med att jag får ta med ullflätorna med roliga och lyxiga blandningar från hennes Etsy-shop, hon har dessutom fägat upp ull speciellt för de här kurserna. Det kommer alltså att finnas ett helt gäng "småpaket" om 50 gram med ull från fårraser (en ras i varje påse) som alla anses vara lättspunna – även om man är nybörjare. (Ja, det finns ull som generellt är lättare och ull som är generellt svårare att spinna.) Ni ser lite av utbudet på bilden ovan. "Nybörjarpaketen" till höger, fin- och lyxblandningarna (flätor på 100 gram styck)  till vänster.

Ulrika är grymt duktig på att färga och jag hoppas att ni som kommer till kursen på söndag ska uppskatta hennes färgställningar och ull precis lika mycket som jag gör!

PS. Eftersom det varit stor efterfrågan även på spinnrockskurser för nybörjare, kommer jag att hålla en sådan i början av december. Mer information om det kommer i morgon!

19 comments:

  1. Angående koftor uppifrån-ner: Om koftan är för tajt över ryggen måste du förstås öka där också. Summan av alla maskor är inte given. Man ökar där det behövs.

    Angående spinnakers: Dina adepter kommer att ha det superkul med en så härlig lärare. Det var nästan att jag blev sugen. =)

    Angående mina grabbar: Om man väljer att ha djur i "fångenskap" måste man också se till att de har det bra. Lite bortskämda, men jag är sträng som matte också.
    /kraaam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då är jag helt med på noterna! Fläskig rygg = många maskor på ryggen. Små tuttar, små maskor fram. Ökningar för mage ;)

      Så du blev NÄSTAN sugen? Ja ja, du har ju redan sagt att du inte är intresserad så jag tänker inte tjata. Annars vet du var jag bor.

      Delete
  2. Spinnakers, vad fan är det? Jag skrev ju spinnkurs... =/

    ReplyDelete
  3. Vilka fina färger! Lycka till med dina kurser!
    /Anna

    ReplyDelete
  4. Vilket ögongodis wow! Sugen på att komma på spinnkurs men det får bli en annan gång ;) /Dianne

    ReplyDelete
  5. Vad roligt att det blev sånt gensvar. Å andra sidan är jag INTE förvånad eftersom du är den enda kursledaren som kan lämna garanti på att man lär sig. Efterfrågas referenser till den garanti så hälsa från Två otaliga projekt, eller för att vara helt korrekt: ot(a)(å)liga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sånt vågar jag aldrig ge! Har bara inte misslyckat hittllls – eftersom adepterna varit helt grymma! ;)

      Delete
  6. Vill också ha ett ord i debatten om våra rödhåriga grabbar ;) De ÄR bortskämda! Ibland känner jag de har gått om mig och Apan i popularitet hos mamma (grodan), och då har vi ändå gjort vårt bästa för att bete oss som djur större delen av vår uppväxt ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, du är så jäkla kul! Saknar dig! (Aldrig funderat på att det blev tomt utan hönan och att det helt enkelt införskaffades TVÅ katter för att fylla upp tomrumet?)

      Delete
  7. Ååh, glömde ju! Lycka till med kursen, det kommer gå så bra ska du se! Tom jag hade kunnat tänka mig att spinna om jag fick ha en sån superwoman som dig till lärare :) Kram!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bara för info så ligger kamelullen och väntar på dig i ladugården. Ska du ha din tröja får du komma hit och börja spinna på den nu när jag gjort grovjobbet med klipppet :D

      Delete
    2. Jag och min stora trut :D (Jag tror mamma mest saknade att ha någon att mata ;) Hör du inget av mig så har hon läst detta och jag ligger 6ft under) Jag saknar dig också! Och hade gärna hälsat på IGÅR om inte det vore så att jag skrev kontrakt med en kille som heter Lucifer när jag satte min fot på textilhögskolan.. #har inget liv #jaaa ää inte bitter.. #effektivt preventivmedel #jaaaaa äääää INTE bitter..

      Delete
  8. Åh, så himla fin ull! Dina kursdeltagare ska skatta sig lyckliga som har en sån bra lärare som du ;)

    ReplyDelete