Tuesday, November 12, 2013

Att klippa i stickat... Och klippa lite till... Och lite till..


För drygt ett år sedan påbörjade jag min Katharine Hepburn Cardigan. Det var i samma veva som jag klämde fingret i dörren på jobbet och var sjukskriven en massa. När den värsta smärtan väl lagt sig och man kommit fram till hur man stickade utan att fingret kom när något, lade jag in en högväxel och fick klart en rätt snabbt. Eller ja, klart och klart. Jag hade halsrigningen och knappkanterna kvar. Och så lite förkortande av ärmar. Och så blev den liggande.

Jag har tittat på den ibland. Och konstaterat att jag inte orkar. Men för några veckor bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag gillar inte grejen med att ha oavslutade saker liggande. (Jag har tre UFO:n liggande.) Så jag tog med mig koftan till Tummelisa och fixade knappar. Började sticka på kanterna. Det gick. Nästan helt klar. Och så bara ärmarna kvar. Försökte repa upp, men det gick inte. (Ärmarna är stickade nedifrån och upp och av någon anledning kan man inte repa upp annat än slätstickning när i samma riktning som man stickat. Man måste dra tråden ur varje maska. Inget jag tänker göra.) Så jag försökte vika in dem istället, men tyget var för tjockt och det såg inte riktigt klokt ut. Så jag klippte lite. Det blev inte bra. Och jag klippte lite till. Och lite till. Nu är jag beredd att slänga kofthelvetet åt fanders och börja på en ny. Men jag ska ge det ett sista försök. Jag ska försöka sticka på en mudd, en sån där som stickas med ett avigt varv någonstans och viks ner. Som en picotkant, fast utan picoter. Det kommer också bli stort och bylsigt, men förhoppningsvis ändå fungera.

Yepp, det får bli kvällens projekt. Hade varit jäkligt skönt att bli klar. Alternativt slänga skiten i brasan.





10 comments:

  1. Släng inte skiten, skicka den hit istället. Jag kan leva med en bylsig ärm, färgen är ju så fin. =)
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grön julklapp? Passa dig, är du inte snäll kommer den som ett brev på Posten ;)

      Delete
  2. Förstår känslan, glädjen pyser helt ur vissa projekt när de trasslat för mycket. Du har väl redan gjort det ena eller andra men annars kunde du sticka invike-kanten i ett annat, något tunnare garn. Det blir förstås fler maskor men det kan bli lite smidigare, kanske?
    Klippa i stickat gör ont, kanske nästa utmaning för mig? Sticka en hel kofta i tre, nej, FYRA! färger på rundsticka och sedan klippklippklippa? (Ajajaj...)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tänkte tanken av annat garn, men vill ändå inte att ärmmudden avviker allt för mycket. Fast man kan justicka med samma de delar som syns och sedan skarva och köra med ett tunnare garn på insidan... Ska nog ta en närmare titt på det... Tack för tipset!

      (Fast ärligt talat, själva klippandet var ingenting. Förvånad över hur bra det håller ihop, faktiskt.)

      Delete
  3. Hoppas det löser sig och du blir nöjd till slut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...annars hade jag en aspirant till att adoptera tröjan. Så den klarar sig nog från brasan åtmistonde :)

      Delete
  4. Ett tips är att sticka det som ska vikas in i ett tunnare garn - då blir det inte så bylsigt.
    Jag fick idén när jag såg den här tröjan, både insidan av kragen och ärmmuddarna ser ut att vara stickade i ett avvikande garn (tröjan ligger för övrigt numera i min kö på Ravelry!):
    http://www.ravelry.com/patterns/library/moon-pulls

    ReplyDelete
    Replies
    1. Är lite inne på att sticka den delen som viks in i ett tunnare garn. Får se om jag får till det. Tack för tipset!

      Delete
  5. Hej!

    Jag jobbar med uppsökande kundtjänst för AFA Försäkring och såg
    att du varit med om en arbetsskada.

    Du kan ha rätt till ersättning från oss om du jobbar på en arbetsplats som har kollektivavtal (och 90% av alla anställda i Sverige täcks av kollektivavtal).

    Här kan du läsa mer om vår arbetsskadeförsäkring: www.afaforsakring.se/arbetsskadeforsakring

    Ring oss på 0771-88 00 99 mellan 8-17 på vardagar så kan vi hjälpa dig vidare.

    Vill du veta mer om uppsökande kundtjänst och hur vi hittade dig kan du läsa det här:
    www.afaforsakring.se/uppsokande_kundtjanst

    Vänliga hälsningar
    Gustav
    AFA Försäkring

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för hjälpen, Gustav! De fackliga företrädarna sa att det inte var någon idé att söka ersättning för ett finger som ändå sitter kvar, men jag har faktiskt tagit tag i det och kontaktat arbetsgivaren för att få hjälp med blanketterna. Tack så hemskt mycket för infon och sparken i baken!

      Delete