Wednesday, November 13, 2013

Årets femte kofta – only one to go

Jag stickade en kofta för ett tag sedan. En Anthropologie-Inspired Capelet i Marks och Kattens Sarek. Sarek är ett rätt konstigt garn. Två löst spunna singlar som knappts tvinnats alls med varandra. Inköpt på Tradera någon gång runt 2010. Kanske inget jag hade köpt igen, men på  sju-millimeter-stickor var det hyfsat snabbstickat.


Jag tänkte säga att det bidde en halvvariant av allt (små framstycken och kort men ändå lång i ärm) eftersom jag bara hade nio nystan (450 gram) att röra mig med. Men när jag tänker efter är ursprungsmönstret  faktiskt bara en liten axelvärmare som slutar strax nedanför bysten. Så, med tanke på att jag förlängde kroppen och ärmarna rejält, är den kanske inte så "halv" i alla fall.


Både den här och Superfödelsedagströjan var ett slags experiment. Jag är något osäker på det där med tröjstickning men hade trots det bestämt mig för att ta tag i min egen utmaning. (Sex tröjor under 2013.) Tyckte att det var dags att testa på uppifrån och ner. Inte så att jag inte försökt innan, men har liksom aldrig riktigt fått till det. Så jag letade fram några mönster med olika lösningar på hur man skulle fördela maskorna mellan fram- och bakstycke och ärmar och så satte jag igång.

I det här mönstret har alla delar lika många maskor. Kanske inte en modell som smickrar mig jättemycket eftersom jag blir rätt "boxig" med en sådan fördelning av maskor. Jag brukar annars göra vad jag kan för att ta bort fokus från axlar och armar eftersom jag i mitt eget tycke är lite överdimensionerad där. Men nu har jag testat det också. 


Den blev lite liten över ryggen. Vilket kunnat lösas med att jag tappat tre kilo i vikt, alternativt haft fler maskor på bakstycket än på ärmarna. Eller? (Seriös fråga, fler maskor på bakstycket måste väl göra det "större"? Eller tänker jag fel?)

Målet är hur som helst uppnått: garn förbrukat, mönster testat, erfarenhet införskaffad och femte tröja i årets självutmaning avklarad.

(Jag har alltså bara en tröja kvar. Den har varit på stickorna sedan 14 januari i år och precis som Katherine Hepburn-koftan aspirerar den för eldstaden.)

20 comments:

  1. Snygg, fast jag tycker att den är "dubbel".
    Eftersom vi brudar har bobisar behövs det ibland några fler maskor fram. Om man dessutom ska ha någon form av knapplåset får man ju tänka omlott = extra maskor. Om du som jag inte orkar bry dig om extrakilona kan det kanske behövas en extramaska eller två där också. =/ Fler maskor över ryggen blir fel, i alla fall om du har "sidsömmen" i sidan. Jag sätter markörer i sidorna så ser jag när jag provar om de sitter rätt eller är på ryggen eller strävar fram mot magen.
    Själv gillar jag din modell bäst, jag skiter helt enkelt i det box-iga. Uppifrån och ner minimerar garnslattar (som jag annars slänger) om man som jag gör ärmarna innan jag stickar färdigt längden.
    Klokare?
    /kraaam

    ps. Och jag hoppas att du INTE slänger UFO'n i brasan. Du vet vad min brevlåda bor. =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Lite klokare men lite frågande också. Om bakstycket är för tajt måste jag väl a) lägga upp fler maskor där (i förhållande till ärmarna) eller b) sno maskor från ärmarna? Summan av det hela kan väl inte vara att man SKA ha ett tajt bakstycke? Eller avmaskade jag för ärmen för tidigt? Jag får ju inte mer plats bak för att jag lägger på maskor fram?

      PS. Hade jag haft M som modell hela tiden hade tröjan nummer sex faktiskt sett bra ut på någon och då hade den nog faktiskt livit klar. Nu vete katten...

      Delete
  2. Jävla padda som "skriver själv"... Jag menade knappslå, inte knapplås.

    ReplyDelete
  3. Jag är imponerad att du tycks klara av din självutmaning! Tröjan du har kvar att göra blir ju jättefin. Hoppas vi får se den i färdigt skick innan nyår.
    Jag brukar inte gilla självrandande garn men det här garnet var snyggt fast jag lovar att inte köpa nåt.
    Det var längesen jag stickade nån tröja och jag har aldrig stickat nån uppifrån och ner men köpte garn för drygt ett år sen med tanke på en kofta à la Tant Kofta. Kanske snart dags att börja med den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag kände att jag behövde göra mig av med lite garn i år, det var därifrån sjävutmaningen kom. Och hittills har jag faktiskt stickat upp en helt godkänd mängd. Det är ju bara den där sita kvar då...

      Delete
  4. Glömde ju säga att jag tycker din kofta blev jättefin!

    ReplyDelete
  5. Mitt inlägg försvann i tomma intet så ber om ursäkt om det blir dubbelt. Tycker bakstycket ser iaf lagom ut på bilden och färgen är så riktigt mysig och ser fint ut när det är stickat oavsett om garnet var konstigt. ;) Framstyckena ser lite små ut men i övrigt en fin kofta och gillar hålraden.

    Femte koftan är imponerande för en som fortfarande inte stickat sin första... garnet finns men inte modet och uthålligheten. Har diverse sjal-ufon (egentligen bara garnfästning och blockning kva) och andra småprojekt jag stickat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, jag förstår inte att folk lämnar sina grejor med bara trådar kvar att fästa. Sånt som är så kul! Jag har en förhoppning om att jag någon gång ska "greppa koden" och sticka tröjor ur huvudet. Fast jag har en bit kvar tills dess... Och ja, framstyckena är pyttesmå, men det hamnar i erfarenhetsbanken och blir större nästa gång. :)

      Delete
  6. Jag tycker du ska vara nöjd och framför allt sex tröjor på ett år..... det är en bedrift det. Jag började med en kofta på Risboveventet förra året och repade upp den till årets, för jag trodde jag skulle börja om då????? Vad händer jo nytt garn och ny kofta.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Förstår dig, lätt att ha svag karaktär på ett sådant ställe. Slår vad om att du blev påhejjad också! Du kanske kan utmana dig själv och säga att båda koftorna ska vara klara till NÄSTA års event så du kan ha dem PÅ dig? ;)

      Delete
  7. Fin kofta, väldigt användbar, skulle jag tänka mig. Vackra färger i garnet!

    ReplyDelete
  8. Nej vet du vad, jag tycker det är en mycket klädlig kofta, passar dig perfekt. Jag gillar också bäst när det är samma antal maskor på alla delar i starten. Men om du vil har ryggen lite bredare kan man lägga ut några maskor mitt bak ca var åttonde var i starten. Det ger en naturlig rundning men utan att gör själva halspartiet för stort, tycker nu jag altså.. (det samma över bröstet om man är lite framtung..)
    Kort sagt, en stilig kofta från dig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad snällt sagt, tack! Nu blir jag glad! Kanske testar jag ökningarna du föreslog, någon gång framöver. När det gäller tröjor är jag väldigt mycket för att följa mönster och lite för att tänka själv ;)

      Delete
  9. Jag gillar den! Tyckte den var speciellt fin från baksidan faktiskt. Och asså jaaa gör färdigt din 6e tröja! :P Jag håller också på med en sån där mormorsrute + stickad tröja och asså oket! Grr.. Har repat upp 2-3 ggr nu och nu har jag inte tid med den pga julklappsmakeri. Men det vore ju najs att se lite fler möjliga lösningar. Gärna med väldigt informativa och detaljerade bilder haha ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, Frisky Frog har lovat att göra ett mönster på en mormorsrutetröja, så jag väntar på det! Skämt å sido, jag har verkligen bara pyttelite kvar. Men allt är på frihand så det blir fel rätt ofta. Tror jag ska klippa ut ett par pappskivor och använda som mall när jag stickar. :P

      Delete