Thursday, October 24, 2013

Upp och ner

Tidigare i höstas åkte jag på en sån där dunderförkyldning. Jag vet att folk går till jobbet med sådana där förkyldningar, men det det gör inte jag. Dels för att jag mår piss och apa, dels för att mina kollegor förtjänar bättre än samma skit som jag har. (Okej, det kan eventuellt ha funnits undantag, men så jäkla hämdlysten är jag inte.)

Så jag var hemma, tog fram stora tekannan, laddade datorn med ljudböcker och kurade upp mig i fotöljen med garn och stickor. (Vad annars?) Och så satte jag igång. Det här är ett av projekten som avslutades under konvalecensen.

Eftersom jag lovat mig själv att a) sticka sex tröjor i år och b) sticka från stashen var det bara att sätta igång igen. Garnet inhandlades på Tradera till ett ruskigt bra pris någon gång runt 2010. Marks & Kattens Tuva i grått, gråblått, ljusblått, mörkblått, turkost och... Mossgrönt. (!) Trodde aldrig att det skulle fungera ihop. Fast jag tycker faktitks att det gör det. Och i och med det lyckades jag gå outside the box igen.

Jag hade aldrig hört talas om garnet innan jag köpte det. Någonting säger mig att det kan vara grymt underskattat. Jag kan i och för sig återkomma när tröjan är använd och tvättad ett par gånger så jag vet hur mycket det noppar sig, men det var fasligt trevligt att sticka i (stickor 6,00 mm) och det är skönt att ha på sig.

Eftersom garnet inte räckte till en fullmodell av Super Birhday Sweater (eller kanske var det jag som tyckte att den blev för kort?), fick jag komplettera med okänt flertrådigt (fyra, fem trådar) ullgarn. Frångick mönstret en del eftersom stickfasthet och storlek inte riktigt fungerade ihop med mina kroppsformer. Med facit i hand skulle man kanske gjort ärmarna lite längre (har lite lätt komplex för breda axlar och stora överarmar) och eventuellt följt beskrivningen för någon insvägning vid midjan (för den är jag lite mer stolt över). Men i slutänden duger det. Det blir en bra lager på lager-tröja i vinter. Något långärmat under och värmen är kirrad. Gjorde en i-cord-avmaskning och är jäkligt nöjd med just den. Har aldrig gjort någon innan och har inte fattat hur snyggt det blir.

Mer info om ganåtgång och liknande hittar du här.

9 comments:

  1. vilken jättefin tröja :)
    fina flickor som du äntligen fått hem!
    ska försöka få till en bild på mössan i helgen,
    puzziznuzz från syster

    ReplyDelete
  2. Plötsligt händer det! Man kan nästan tro att du har umgåtts för mycket med en viss mygga. Hon blandar färger som man tänker aldrig ska gå, men det blir sååå fint. Precis som din tröja! ! Sa jag att du är snygg i håret också?
    /kraaam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man behöver inte umgås med den där myggan för att då diller... Det är det som är det västa ;)

      Delete
  3. Den blev ju fin, sokm slipover gör ju inte de korta ärmarna något. Det är ju sällan man använder tjocka stickade plagg med bara ärmar lika väl. Och grönfärg, kan aldrig bli fel :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du har i princip rätt. Fast här ute på landet använder jag faktiskt tjocka stickade tröjor mest jämt. Bra att ha när man är ute hos djuren. ;)

      Delete
  4. Fantastiskt fin!
    Så länge sedan jag stickade en tröja till mig själv, men faktum är att igår satt jag en bra stund på Ravelry och letade mönster till en cardigan. Och nu blev jag ju ännu mer peppad att sätta igång!
    /Ann-Britt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack så hemskt mycket! Man går och drar sig jäkligt länge, men när man väl kommer igång så är det kul som attan!

      Delete
  5. Jättesnygg tröja, mycket snyggare än originalet! Så fina färger också!
    Både modell och färger klär dej väldigt bra, tycker jag.
    Kan tänka mej att sticka nåt liknande nån gång

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänker du på det orangea päslgarnet, kanske? :) Det är en sån där no-brainer-stickning. Äter bra med garn också. Skitbra! :D