Friday, October 25, 2013

...och här sitter jag, syndiga människa (och är glad)


Gå till din blogglista

Jag fick besök idag. När jag såg de välklädda männen i bilen tänkte jag "jävlar, nu är det djurinspektion" och på samma sätt som jag rannsakar mitt inre när jag ser en polis, funderade jag febrilt över vad jag kan ha gjort som de skulle kunna uppfatta som felaktigt behandlade av djur. Men det var inte inspektion. Det var Jehovas vittnen.

Visste ni att de inte delar ut Vakttornet längre? Nu får man "Goda nyheter från Bibeln" istället. Jag sa faktiskt inte "stick", jag är för mesig för det. Men när de väl var här, tänkte jag att man ändå kunde ha en diskussion med mannen som inte tog i hand och inte presenterade sig. Jag kan i ärlighetens namn känna viss avundsjuka för människor som har en tro. Man kan säga att jag sökt men aldrig funnit. På riktigt, jag har försökt. Det fick mig dock att inse att jag inte kan bestämma mig för att tro om jag inte får det till mig. Och inget har någonsin kommit till mig, hur mycket jag än sökt. Alltså tror jag inte.

Så jag frågade den trevlige välklädde mannen vad det var för fel på mig. Om det var Gud som misslyckats eftersom jag inte har en tro? Han tittade lite överseende på mig och började prata om den tredje personen i Paradiset. På ett mycket fint sätt sa han att det var Satan som hade inflytande över mig och att det är Satan som är anledningen till att jag inte tror. (Med andra ord är jag alltså kontrollerad av en demon?) Jag kan ju inte säga att det gjorde mig speciellt mycket mer nyfiken på Gud, för i så fall trivs jag nog rätt bra ihop med Satan.

Jag bläddrar lite i foldern för att se om det finns något hopp för mig trots allt, men det ser mörkt ut. Kolsvart, faktiskt. Gud har tydligen sagt (Moseboken 18:10, 11) att man inte kan tala med de döda, men att Satan kan förklä sig i de dödas kläder och låtsas vara någon han inte är. Med tanke på hur mycket spöken det springer i mitt hus kan det bli svårt att tro på en Gud som säger att jag är inbilsk. (Om det är Satan som springer runt har han ju i alla fall visat sig?)

Vidare vill Gud att äktenskap bara ska vara mellan man och kvinna, samt att mannen ska försörja kvinnan. Jag kan väl tycka att Gud borde vara storsint nog att förstå att kärlek är kärlek oavsett vem som känner vad för vem. Dessutom mår jag spontant inte så bra vid tanken av att vara helt beroende av en man. (Hur mycket garn och tyg hade man fått köpa då, liksom?) Jag kan själv!

Mannen nämnde också "regeringen". Jag antar att det är en sammanslutning av Jehovas vittnen som ska rädda världen, för andra religioner var inte alls välkomna och alla skrifter som inte var Den heliga skrift var av ondo, oavsett budksap. (Jag väljer att inte gå in på det där med monarkin i himlen där Jesus är kung sedan 1914 och hur den allsmäktiga monarkin ska samexistera med den globala stadschef och dennes regering. Du kan läsa mer om det på sidorna 9 och 15 i "Goda nyheter från Bibeln".)

Själv kan jag väl tycka att det hade varit trevligt med en skrift som inte automatiskt gör mig syndig, (arvssynden från Adam), bara för att jag råkade födas. Det var väl inte mitt fel att jag blev till, tänker jag? I broshyren (s. 8-9) får jag veta att det faktiskt inte var Guds mening att vi skulle bli gamla och dö. Nej, vi skulle bara dö om vi syndat. (Utan synd, evigt liv.) Men så var det ju den där Adam som syndade lite och hans straff blev döden och bara för att vara lite extra elak så sa Gud (inte Satan) att synden skulle gå i arv för alltid och att alla människor skulle dö. (Snacka om kollektivt straff!)

Tro mig när jag säger att jag hyser respekt för dig och andra människro som har en tro. Du har full rätt att tycka och tänka vad du vill och jag tror inte att alla blint följer det som står i Bibeln. Men jag tänker inte tro på någon som lägger synd på mig i och med att jag råkade se dagens ljus en gång för dryga trettioett år sedan och sedan ägnar energi åt att klanka ner på mig för att jag tror på människors lika rättigheter oavsett hudfärg, härkomst eller sexualitet. Kanske är jag naiv, men i så fall hoppas jag att jag aldrig blir överbevisad.

Källa: Goda nyheter från Bibeln! (2012 års tryckning). Watch Tower Bible and Tract Society of New York, Inc. Brooklyn, New York, USA. Jehovas vittnen, Arboga.

12 comments:

  1. Du är sååå klok! Heja sjömannen! Hur kan ett nyfött barn vara syndigt? Är det inte viktigast att man KAN älska oavsett vem man älskar?
    Här har inte JV visat sig sen den gången mannen fick hota dem från gården näst intill med våld. De gav sig på mig förmodligen i tron att det bara var jag och mina då små barn hemma. Vad de inte visste var att mannen smög upp bakom ryggen på dem och hörde allt. Helt galna...
    /kraaam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just den där delen är helt obegriplig för mig. Med nyfödda barn. Gud måste ha haft hjärnsläpp den dagen han tillät arvssynden.

      Har inte träffat mister Elon men jag inbillar mig hur det kan ha sett ut. Fast jag är å andra sidan livrädd för dig också när du får onda ögat. Maka söker kaka?

      Delete
  2. Det finns ju lite andra tolkningar. Själv gillar jag förra ärkebiskopen KG Hammars svar vem/vad Gud är: Gud är det goda i människan (KG Hammars syster är förresten också präst och homosexuell)

    Hammar utmärkte sig under ärkebiskopsåren som en engagerad samhällsdebattör med tolerans som ledstjärna. Han kämpade bland annat för amnesti för asylsökande, avskrivning av de fattigaste ländernas skulder, human kriminalvård, tolerans mot människor av annan religiös tro och för homosexuellas rättigheter

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter helt klart som något mer i min smak! En gud borde vara god och vilja väl och se till det bästa i människorna, kanske ibland förlåta dem för deras snedsteg. (Inte så att man jämt ska kunna köpa sig fri med syndenas förlåtelse, men ändå.) Jag hade en väldigt fin diskussion med ett gäng amerikaner om det där när jag var i Michigan för någa år sedan och råkade trilla in på det som varit stickcafé men som övergått till samtal om Gud. (Alltså planerat, de hade två pastorer från två olika kyrkor som en gång varje vecka gick och tog ett par öl på det lokala bryggeriet med församlingsmedlemmarna och snackade om tro. Me like!) Och Jehova är väl lite extrema. Precis som den schartuanska läran som jag blivit uppvuxen i. Eller i närheten av. Västkusten var ju ett rätt starkt fäste för dem. Som tur är, är de värsta borta nu.

      Delete
  3. Vi kan vara syndiga ihop. Jag föredrar nog de osynliga i huset hellre än en fiktiv man i en tokig bok som någon (förmodligen också en man) har diktat ihop. Jag tror att änglar och spöken är samma sak.
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du är en redi' tös me fötterna på jorden, Myggan. Huruvida spökena är änglar eller inte spelar inte mig så stor roll. De finns där och de vill inget ont, så mig gör det detsamma.

      Delete
  4. Jag kan tolerera de flesta religiösa människor men de som försöker pracka på sitt shit på andra går fetbort! För övrigt vad är det för ohyfs som inte presenterar sig och skakar i hand? Jag säger då det... De har väl dessutom ett begränsat antal i platser i himlen så jag förstår inte varför de ska hålla på och rekrytera en massa nya..? Och de kan aldrig ta ett enkelt nej tack heller. Nä.. Jag gillar inte Jehovas som du kanske hör :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. De kanske inte vill ta i de otrogna? Jag är ju trots allt besatt av Satan... :)

      Delete
  5. De som kallar sig troende bryter för det mesta mot det viktigaste budskapet i bibeln du skall tolerera andra människors tro, jag tror inte men det är väl också en slags tro.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är väl där någonstans jag är, jag med. Tror inte. På mer än mina spöken då... :)

      Delete
  6. Och jag undrar var lejonet har tagit vägen? Det har Alltid varit med ett lejon på gladafamiljernabilderna.
    Jag , jag är också syndig och glad. Mycket synd på det här samvetet alltså, men otroligt mycket roligt på vägen dit.
    Väljer nu att citera en av de bästa män jag vet:
    Pappa: "Var och gör som de vill, bara de är lyckliga!"
    Syndig, glad och lycklig, det är jag det. (Oftast i alla fall....)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lejon? Inget lejon i sikte. Kanske lika bra. Har hört att de kan vara lite griniga. Räcker med Eddie. (Varför i hela friden skällde inte han på dem?! )

      Delete