Saturday, September 21, 2013

Zick-Zack


För några månader sedan trillade jag över Zickzackloop. Ett sånt där mönster som jag inte riktigt kunde bestämma huvruvida det var snyggt eller fult, men som ändå var rätt häftigt. Så jag bestämde mig för att ge det ett försök och plockade fram ett färgglatt garn och började sticka. Mönstret är busenkelt, nästan så enkelt att man undrar varför man köpte mönstret. Samtidigt måste jag erkänna att jag aldrig hade kommit på det själv och för € 2,5 var det helt klart värt att få lösningen. (Mönstret finns på tyska och engelska.)


Scarfen rätstickas och består av en lång rad taggar som stickas ihop med varandra på ett rätt fiffigt sätt. Även om jag nog skulle säga att det är lite tantvarning på den, kommer den högst troligen att användas en del famöver. Jag gillar taggarna och tro det eller ej, men jag gillar alla färgerna också. (Trots att jag normalt sett inte är så förstjust i regnbågsblandningar.) De piggar upp mina svarta utstyrslar, om inte annat. (Varför har man så mycket svart i garderoben egentligen?!)


Mönstret är egentligen ganska fritt och har förslag på hur lång scarfen ska vara. Jag använde förslaget som riktmärke, gjorde den lite längre och hade i slutänden en rätt lång stickning. Men, det innebär i sin tur att den kan bäras på tre olika sätt: som en enda lång loop - nästan som ett långt halsband. Eller, som en lösare krage, virad två varv runt huvudet. Eller tre varv runt huvudet som en "riktig" krage. Det är ingen varm stickning i sig själv (för mycket hål), men i och med att jag kan vira den flera gånger runt huvudet, blir den varm. Tre varv runt gör den lagom att använda till jackan och två varv  blir lagom inomhus. Ett varv är tantvarning på riktigt.


Omkretsen är ungefär 180 centimeter och jag har fyra raders bredd. Eftersom jag valde ett mycket grövre garn än vad som används i mönstret blir taggarna tydligare. Men det betyder å andra sidan också att stickningen byggs på snabbare. Snyggt i all ära (trots tantvarningen), men den blir lite lätt långtråkig i längden. Särskilt om man råkar befinna sig i ett sommarhett Kina med 30 grader plus och svettkladdiga metallstickor. Jag hade inte rekommenderat dig att sticka den i sockgarn (vilket man gör i mönstret) om du inte har en ängels tålamod. UFO-risken är hög.


Garnet är handspunnet av en "extremt" mjuk och finfibrig merino. (18,5 mic.) Singeln har tvinnats med navajoteknik och har därmed behållt färgskiftningarna fint. Den färgade ullen är köpt hos Dineke på DeSpinners när jag var där och hälsade på förra våren. (Om du är intresserad av att köpa färgad ull av Dineke, skicka henne ett mejl. Hon har mycket mer i sin studio än på hemsidan och hon är jäkligt duktig på det hon gör. Ullen var en dröm att spinna!)

Apropå handspunnet garn. Om du är sugen på att få lite av den varan levererat hem i brevlådan tycker jag att du ska hålla ögonen öppna. Utlottning på G inom kort. (Håll utkik i början av nästa vecka.)

6 comments:

  1. Välkommen till gänget, jag menar till oss tanter. =) Kul scarfs och färgerna är supersnygga.
    /Kram

    ReplyDelete
    Replies
    1. Åh, men jag är inte riktigt lika gammal som dig. Än ;)

      Delete
  2. Ser aldrig tanter i regnbågsfärgat. Men det beror kanske på vad man menar med tant. Jag gillar den! Men så gillar jag det mesta med regnbågar (såklart!) :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ligger något i det du säger. Fast jag syftar mer på de där klatchiga damerna i femtioårsåldern som klär sig som tanter men tror att de är pumor. De brukar krydda till det med lite färg när de har slagit i skallen ;)

      Delete
  3. Men vad härligt med en sån färgexplosion!
    Kul att du kommenterade mitt inlägg om naturlighet. Skönt att höra att du också tänker på samma sätt! Det är verkligen skrämmande hur lite koll många har. Idag gick jag förbi en kvinna och ett barn utomhus, och kände en vind av sköljmedel när jag passerade..! Utomhus! :-/
    Hursomhelst, heja naturligt! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag lade ner det där med sköljmedel för massor av år sedan. För att det inte var bra för miljön. Och inte fasen blir mina kläder hårdare av att inte spetsas med sköljmedel. Inte ens handdukarna. Men, visst, lite skillnad är det ju. Det är bara inte värt det. Inte för mig.

      Delete