Sunday, September 22, 2013

SÖKES: Du som vill lära dig att spinna på rock


Jag planerar att hålla spinnkurser i vinter. En nybörjarkurs i sländspinning och en fortsättningskurs för slända och rock (där vi finslipar och utvecklar tekniker) är under planering. Jag funderar också på att hålla en nybörjarkurs i spinnrock. Det är där jag skulle behöva lite hjälp. Jag har lärt ut sländspinning tidigare, men inte rockspinning för nybörjare. Så frågan är om jag får öva på dig? 

Mina enda kriterier är att du inte kan spinna en sammanhängande tråd i dagsläget och att du är beredd att lägga ungefär fyra timmar på en privatlektion hemma hos mig i Sjuntorp. (Jag kan givetvis hämta dig vid tåget i Trollhättan om du inte har tillgång till bil.)

Jag står för material och du får låna en av mina spinnrockar vid kurstillfället om du inte har en egen. Om du tycker det är kul och vill ha en egen rock, hjälper jag dig att leta upp en på Blocket eller på loppis. 

Jag ser gärna att vi träffas någon gång i början av oktober. 

Du anmäler intresse genom att skriva några rader om dig själv och skicka dem till the_seaman@msn.com senast den 29 september. Ange också gärna när du skulle kunna ses. 


16 comments:

  1. Jag skulle med glädje ställa upp som försökskanin, men eftersom det isf måste bli på en helg så kanske det inte är så aktuellt.
    Hittar du ingen annan så hojta till så kvistar jag upp till dig.

    ReplyDelete
  2. Så tufft, detta kommer bli superbra kurser. Klarar du hjälpa mig över mail så kan du ju uträtta mirakel 'live'. Hoppas du får en försökskanin :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, tack för den komplimangen Mia! :)

      Delete
  3. Inte för att det blir så värst bra, men tyvärr så kan jag faktiskt få ihop en tråd på både slända och rock. Annars hade du kunnat få öva på mig. =)
    /Anna

    ReplyDelete
  4. Jag vill! Skulle verkligen förgylla mitt liv. Har inte tid att maila just nu men gör det i morgon.
    Lise

    ReplyDelete
  5. Jag vill! Skulle verkligen förgylla mitt liv. Har inte tid att maila just nu men gör det i morgon.
    Lise

    ReplyDelete
  6. Det hade varit något för mig... om vi bott närmare varandra.
    Fast jag kanske inte ska skaffa mig en trevlig hobby till...
    Svaveltickan ska gå att färga med. Men det går åt ganska mycket och den ger inte samma intensiva gula färg som man kan tro.
    Ljung och Tagetes är mina favoritfärgväxter till gult.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Attans! När du flyttar närmare, då? :)

      Visste faktiskt inte att den ger gult alls. I min bok ger den en varmt gråbeige ton vid pH7. Går det alls att få ut gult? Har inte stött på någon än. Inte som jag kunnat plocka i alla fall.

      Delete
  7. OH vad roligt det skulle vara. Det skulle vara roligt att se om du kunde lära en som aldrig snurrat en spinnrock innan. Lite svårt för mig att komma hem till dig från Habo. Kram vi syns på stickeventet. Lisbeth W

    ReplyDelete
    Replies
    1. Avståndet kan ju skapa vissa problem ibland...: /

      Delete
  8. Men kanske skulle jag prova på?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ...enda risken är att läraren är så bra att man fastnar och då kan det bli dyrt. Materialsporter, du vet ;)

      Delete
  9. Jag hör av mig när jag flyttat närmare :-D
    Ah, nej, alltså. Jag vet inte alls vilken färg en svavelticka skulle ge. Det är så jag menar! Jag fick höra i en FB-grupp att det ska gå.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha, gör det!
      Du är inte intresserad av ett byte svavelticka - örsopp eller kanske svavelskivling? Det har jag mycket av. Däremot inte svaveltickor... :S

      Delete