Monday, September 2, 2013

On my way from China-stickningen


Det tar lång tid att flyga till Kina. Det tar lång tid att flyga hem. Si så där ett dygn. På vägen hem, på flygplatsen i Hangzhou där en kopp kaffe kostade 150 kronor koppen (yepp, du läste rätt), lade jag upp en sjal för långflygningen. Ett dygn senare var den avmaskad och klar. (Det kan tilläggas att jag inte sov något på vägen hem. Hur lyckas folk egentligen sova på flygplan? Hur?!)


Det är en enkel trekantssjal med ökningar längst ut på kanterna och i mitten och jag kallar den On My Way From China. Garnet är handspunnet. Jag fick fyra små påsar ull från en kompis för ett gäng år sedan som i sin tur fått dem av sin kompis som hade ett gäng får med tämligen lång och grov ull. Det tog lång tid innan jag gjorde något av det, men någon gång i vintras satte jag mig ner och kammade ullen, drog fram min Ashford Elizabeth och spann singlar. Jag gillade strukturen i singlarna så mycket att jag bestämde mig för att inte tvinna dem. Och så blev det liggande. Tills jag skulle packa ner garn inför resan och tänkte att det kanske var på tiden att jag gjorde något av de där härvorna. Sagt och gjort. 


Att sticka med sitt eget garn är en sjukt tillfredsställande.  Och ju mer man gör det, detso mer lär man sig. Om hur ull beter sig, hur garner beter sig, hur tvisten påverkar det hela och hur man ska spinna nästa gång för att lyfta fram de bra sidorna ännu bättre. Dessutom är det rätt fräckt att kunna utnyttja fårens naturliga färger för att skapa variation också.


Jag har en känsla av att den här sjalen kommer att användas en del i höst och vinter. Har planer på att sticka en varm svampplockartröja i lönespunnet finullsgarn. Kommer passa fint ihop med sjalen. Bara att hoppas att man inte smälter in så bra i naturen att jägarna tror att man är en älg när man kommer klampande...


31 comments:

  1. Du får väl tjoa lite om du nu promt måste vara i skogen under älgjakten.
    Sjalen är härligt höstig och bilderna är superfina. Du är superfin! Översta bilden tycker jag att du ska förstora - så det så.
    /Kraaam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Brukar tänka på att jag verkligen inte är tyst, men det är som sagt mer klamp, mindre tjoande... Den övre bilden blir nog bankemej framkallad. Gillar den jag med. Konstigt. (Att man är nöjd med något, menar jag.)

      Delete
  2. Vilka härliga bilder och sjal. Tänk va bra att du inte kunde sova för du fick ju på det viset en härlig höstsjal/ marie

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Hörde på långa omvägar att du och jag ses i Habo? Yippeee! :)

      Delete
  3. Jättefin sjal! Du är så fin i den.

    ReplyDelete
  4. Underbar sjal! Härligt med alla minnen du stickat in, allt med ullen och allt du kanske tänkte på "on your way home", typ.
    Jag håller med, att sitta och spinna och få en tråd är liksom det första som gör en väldigt nöjd och stolt. När man börjar sticka av garnet får man helt nya tankar, väldigt roligt och givande och utvecklande. Jag har massor av fådd ull, bland annat ljust kolafärgad som kommer bli så vacker mot den svartröda....bara jag får tid! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst stickar man in minnen i saker? Tänker på det ibland. Oftat är det däremot ljudböcker för min del. Handlingar med glömda titlar...

      PS. Ta dig tid. Stjäl om du måste ;)

      Delete
  5. Åh så vacker sjal! och så väldigt mycket din egen liksom, med allt arbete och alla tankar som finns i den. Härligt!

    ReplyDelete
  6. Superfin sjal! Älskar de dova färgerna.

    ReplyDelete
  7. fina, fina lillasyster <3
    snart ses vi *glad*
    superfin sjal, härliga sockar o fin bröllopspresentssjal :)
    japp, Raggi är ett jättebra garn *nickar*
    kraMyz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tja syrran! Jag vet någon som kommer få en present eller två när vi ses nästa gång. Kan du gissa vem? (Det är inte ett par Raggisockar och inte skinkfluff)

      Delete
  8. Superfin! Gillar verkligen randningen och hunden:) du kan ju alltid ha mössa i neonfärger under jakten, svamparna bryr sig nog inte om kombon.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha! Ser framför mig hur jag tar på mig en neonorange mössa i akryl... :S

      Delete
  9. Så himla fin sjal! Jag gillar att den är randad med naturliga färger, precis som du skrev. Sjukt fin!

    ReplyDelete
  10. Supersnygg! Jag kan inte heller sova på flygplan.
    Och du kan ju randa ju. =)
    /Anna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Randa rent teoretiskt ja. När färgerna inte går att sätta ihop på fel sätt. Det är steget över jag är ute efter. Det där när du får två färger som inte går ihop att se bra ut likförbannat. ;)

      Delete
  11. Helt underbar sjal!
    Låter som poesi när du pratar om ullen, strukturen, tvisten singlarna...mmm... ;o)
    I Fattigskogen tog jag mod till mig och provade på att spinna lite. Rara Paulina och Zandy visade mig grunderna och sedan krånglade jag mig fram till en liten egen garnhärva. Sjukt stolt!
    Och nu är jag nog fast! Lägger undan lite slantar då och då för att kunna unna mig en egen rock en dag.
    Tills dess får jag dregla över andras alster och öva på min slända.
    Ha det bra!
    /Ann-Britt

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slända är inte att förakta! Man lär sig mycket om ull genom att spinna på sådana! Fortsätt att spinna lite varje dag och spara några kronor här och där. Hejja hejja!

      Delete
  12. Se det var en snygg sjal! Hur bär du dig åt för att få in stickorna i planet? Är de i trä så de inte syns i säkerhetskontrollen?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hur man får in stickorna i planet:

      1. Stoppa ner stickorna i väskan.
      2. Ta med dig väskan.
      3. Gå ombord på planet.

      Trä och plast brukar inte vara några problem. Kollade på röntgenskärmen när de körde igenom väskan. Syntes knappt att det var stickor. (Läs: vapen.) Trä och plast brukar de inte säga något om.

      Delete
  13. Helt underbar och perfekt för höst och vinter!

    ReplyDelete
  14. Alltså, den fjärde bilden, där du ler. Djävlar i min låda vad du är vacker! Sjalen är också fin förstås. Och hunden.

    ReplyDelete
  15. Alltså, den fjärde bilden, där du ler. Djävlar i min låda vad du är vacker! Sjalen är också fin förstås. Och hunden.

    ReplyDelete