Tuesday, September 10, 2013

Leaving Cowl - en klockren spontanuppläggning


Leaving Cowl var en spontanuppläggning. En sån där desperat uppläggning man gör när allt annat kul är avslutat och man bara måste sticka på något. Det är nog en av mina bästa spontanstickningar någonsin. Mönstret kommer från Maria Olsson och är simpelt på ett bra sätt. (Och gratis!) Jag som alltid har stora problem med spetsstickning i vanliga fall, knäckte koden på nolltid. Hela projektet tog bara några timmar. Jag erkänner att jag  började med en kant i mosstickning, men det såg inte riktigt klokt ut (den korvade och hade sig) och därför klippte jag upp kanten och stickade på en picotkant som jag sedan sydde fast med kaststygn på insidan av kragen. Mycket bättre.

De båda härvorna med Artensano Aran har legat i hyllorna sedan 2009. Har väldigt tydliga minnen av själva inhandlandet. Stickintresset var nytt. Jag var i Kalmar. Råkade gå förbi Ullcentrums butik. Råkade gå in. Råkade hitta ett gäng härvor. Ni vet hur det brukar vara. Enda skillnaden var att jag faktiskt råkade – det här var innan jag tappade greppet om allt vad garn och fiber heter. Tror jag gav runt åttio spänn stycket för dem, vilket var rena rama rånet i mina ögon på den tiden. Nu i efterhand måste jag säga att de helt klart var värda pengarna. Vilket garn! Och vilken struktur de ger! Hade gärna gjort en hel tröja med massor av flätor i samma garn, bara det funnits kvar på marknaden. En av de stora nackdelarna med att låta garn ligga – de hinner utgå innan man fattar hur bra det är. Det gick åt 138 gram. Alltså är det för mycket kvar för att slänga men för lite för att göra något vettigt av. Det får hamna i restgarnskorgen och förhoppningsvis få liv någon gång i framtiden.

Eftersom mitt garn var mycket grövre än det DK-garn Maria använder sig av i mönstret, fick jag minska antalet uppläggningsmaskor och lade upp 96 maskor istället för 128, men det var den enda ändring jag gjorde. Mönstret upprepades en och en halv gång.

Jag är helnöjd. Den röda färgen är inte klockrent min smak, men kragen är så jäkla mysig att jag nog tänker se till att det blir min smak. Eller så ger jag den till någon som är klockren redan från början. Tack för ett fint mönster, Maria!

9 comments:

  1. Så fin den blev i så tjockt garn, riktigt "feta" löv! :)

    ReplyDelete
  2. Superfin! Jag tycker du passar fint i gladfärgen. =)
    /Anna

    ReplyDelete
  3. En riktigt fin bild på dig och stickehärligheten är det också :-)

    ReplyDelete
  4. Lustigt, satt just och tittade på mönstret till kragen och handledsvärmarna. Kom fram till att det fick vänta ett tag - har redan flera projekt på G - men nu blev jag riktigt sugen på att göra det iallafall... Var det inte så att man skulle ha ett projekt för alla veckansdagar ;-)

    ReplyDelete
  5. Himla snygg krage! Och jag tycker nog att du passar i färgen, faktiskt :)

    ReplyDelete
  6. Fantastiskt fin! Och vilken fin bild!
    Mönstret ligger redan i biblioteket och jag kommer helt klart att göra picotkant för det blev mycket snyggare än mosstickning.
    /Ann-Britt

    ReplyDelete
  7. Fantastiskt fin! Och vilken fin bild!
    Mönstret ligger redan i biblioteket och jag kommer helt klart att göra picotkant för det blev mycket snyggare än mosstickning.
    /Ann-Britt

    ReplyDelete
  8. Så snygg den blev i tjockare garn, ser jättemysig ut.

    ReplyDelete